Doorgaan naar artikel

Winst Brits AB Foods daalt, suikertak draait prima

Twinings, een van de merken van AB Foods. Bij de levensmiddelendivisie nam de winst toe met 15% naar € 480 miljoen. - Foto: ANP

Twinings, een van de merken van AB Foods. Bij de levensmiddelendivisie nam de winst toe met 15% naar € 480 miljoen. - Foto: ANP

Het Britse voedings- en kledingbedrijf Associated British Foods boekte in het boekjaar tot half september rond € 900 miljoen operationele winst.

Dat is 40% minder dan een jaar eerder, wat geheel is toe te schrijven aan het zwaar door de coronacrisis getroffen kledingbedrijf Primark. De suikerdivisie zag de winst juist met 285% toenemen naar € 110 miljoen. Dat komt door de hogere suikerprijzen in Europa en door kostenbesparingen, ook in de agrarische keten.

Omzet ABF 12% lager

Door het sluiten van veel Primark-winkels daalde de omzet van ABF met 12% naar bijna € 15,5 miljard. “Te zeggen dat dit een bijzonder jaar was, is een understatement. Toen we voor het eerst hoorden over Covid-19 maakten we ons vooral zorgen over verstoring van de aanvoerketen voor goederen uit China. Al snel bleek dat de gevolgen veel ernstiger zouden zijn”, aldus bestuursvoorzitter Michael McLintock.

Explosieve vraag naar kook- en bakproducten voor thuis

Los van Primark kampte de foodbusiness met zijn eigen problemen. “De consumentenvraag switchte van buiten de deur eten naar thuis eten, waardoor vooral de vraag naar kook- en bakproducten voor thuis omhoogschoot. Het was van het grootste belang dat voedingsbedrijven zoals dat van ons op een veilige manier en in voldoende hoeveelheden blijven produceren om aan de buitengewone vraag van de retail te voldoen”, stelt McLincock. De levensmiddelendivisie, die veel Britse merkproducten voert, zag de winst ook toenemen, met 15% naar € 480 miljoen.

Langste campagne AB Sugar ooit

AB Sugar droeg € 1,77 miljard aan de omzet bij. De Britse suikerproductie kwam hoger uit, maar had door het natte weer met 208 dagen wel de langste campagne uit haar geschiedenis. Azucarera in Spanje kon door hogere prijzen en kostenbesparingen dit keer break-even draaien. Het Zuid-Afrikaanse Illovo draaide een stuk slechter dan vorig jaar doordat de vraag naar suiker na het invoeren van een suikerheffing flink inzakte.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin