Winst en beurskoers grootste varkensvleesproducent daalt

31-10 | |
WH Group, dat tevens eigenaar is van de grote Amerikaanse slachterij Smithfield, zag zijn beurskoers in twee weken tijd met bijna 16% dalen. Foto: ANP
WH Group, dat tevens eigenaar is van de grote Amerikaanse slachterij Smithfield, zag zijn beurskoers in twee weken tijd met bijna 16% dalen. Foto: ANP

WH Group, ’s werelds grootste varkensvleesproducent, zag zijn aandelenwaarde afgelopen vrijdag tot het laagste punt in bijna zeven jaar zakken.

Het Chinese bedrijf, dat tevens eigenaar is van de grote Amerikaanse slachterij Smithfield, zag zijn beurskoers in twee weken tijd met bijna 16% dalen. De oorzaak: publicatie van de kwartaalresultaten waarbij de varkensvleesproducent waarschuwt voor de gevolgen van de inflatie. Hoewel er in de eerste negen maanden een stijging van de nettowinst was van ruim 25%, was er in het derde kwartaal een daling van 13% ten opzichte van een jaar eerder. “De inflatieomgeving heeft een ongekende druk op onze marge gelegd en de marktconcurrentie wordt heviger”, aldus WH Group. De grootste varkensvleesproducent van de wereld verwacht dat de onzekerheid als gevolg van de vertragende economische groei, geopolitieke spanningen en de uiteenlopende wereldwijde reactie op een pandemie tot het einde van het jaar aanhouden.

De vleesproducent verkocht in negen maanden 2,4 miljoen ton verpakte vleesproducten. Dat is ongeveer evenveel als een jaar eerder. Het geslachte, verwerkte en verkochte volume varkensvlees daalde echter met 7% tot 2,9 miljoen ton. In China daalde het volume met 16% door minder verkoop van geïmporteerde producten. In Europa was de daling nog forser, met ruim 20% door minder aanbod van varkens. Al met al zijn de verwachtingen zodanig negatief dat beleggers massaal van hun aandelen af wilden.

Nieuw product Beyond Meat

Tegenhanger van WH Group, in zowel bedrijfsactiviteiten als in ontwikkeling op de beurs, is Beyond Meat. De producent van vleesvervangers zag, in contrast met de ontwikkelingen de afgelopen tijd, de aandelen fors meer waard worden. De koers steeg met ruim 16% in twee weken. De reden is de introductie van een nieuw product: een plantaardige steakvervanger. Het product wordt verkocht in ruim 5.000 Amerikaanse supermarkten. In het verleden zorgden productlanceringen voor een groei van de verkopen van Beyond Meat. Dat zou welkom zijn na een dalende omzet en tegenvallende verkopen. Het lijkt erop dat beleggers ook deze keer hopen op positieve resultaten van de productintroductie.

Bekijk het verloop van de aandelenkoersen van bedrijven in de Beursindex van Food&Agribusiness via FoodAgribusiness.nl/markt

Kloosterman


Beheer