Doorgaan naar artikel

Winstgroei dankzij inflatie schuurt

De ongekend hoge inflatie wekt overal bezorgdheid.

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves premium

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

De ongekend hoge inflatie wekt overal bezorgdheid. Waar gaat dit heen?

Niemand die het weet. Belangrijke veroorzaker is de energiecrisis, die deels een gevolg is van de oorlog in Oekraïne. Voor komende winter doemt een schrikbeeld op van armlastige burgers die hun boodschappen en hun energierekening niet meer kunnen betalen.

Winst bedrijven

Dit angstbeeld staat in schril contrast met de resultaten van bedrijven in diverse sectoren. Vooral de grote namen op het gebied van energie en grondstoffen komen met klinkende kwartaal- of halfjaarcijfers: oliebedrijven (Shell, BP), kunstmestfabrikanten (Yara, OCI) en chemie (Bayer, BASF). Ook de foodsector kent winnaars (Starbucks, Lamb Weston, Heineken). Zij wisten de gestegen inkoopprijzen meer dan te compenseren met hogere verkoopprijzen, met als resultaat winstgroei.

Dankjewel beste klant, voor je bereidheid om meer extra te betalen dan strikt nodig

Daar staan vooral in de foodwereld ook verliezers tegenover. Alleen wie groot en sterk is, kan zich immers deze strategie veroorloven: sorry beste klant, we kunnen niet anders dan de prijzen verhogen, want we moeten veel duurder inkopen. Dankjewel beste klant, voor je bereidheid om meer extra te betalen dan strikt nodig.

Profiteurstaks

Er is geopperd een speciale profiteurstaks in te voeren voor de winnaars. Op zich verdedigbaar, maar het strandt op de uitvoering. Wie wel en wie niet? Het kwam er niet van tijdens de coronacrisis (winstexplosie supermarkten) en ook niet tijdens de fipronil-crisis (wie wel eieren kon leveren had een superjaar). Het is een heilloze weg.

Boemerang

Toch wringt het. Deze keer niet eens vanwege de positie van de grondstofleverancier, die anders meestal de pineut is. Sterk gestegen saldo’s in de melkveehouderij bewijzen dat de prijsverhogingen ook daar goed doorwerken. Nee, waar het gaat schuren, is aan het eind van de keten. Consumenten zien hun inkomen onvoldoende meegroeien. Waarna de boemerang uiteindelijk weer terugkomt bij de leveranciers.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin