Doorgaan naar artikel

Woolworths gaat in Australië voor lokale melk van Lactalis

Supermarktketen Woolworths gaat in Australië in zee met Lactalis voor levering van lokale melk.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Woolworths eist van Lactalis dat de melk voor de eigen merken uit West-Australië komt.  - Foto: Woolworths premium

Woolworths eist van Lactalis dat de melk voor de eigen merken uit West-Australië komt. - Foto: Woolworths

De Australische supermarktketen Woolworths gaat in zee met zuivelbedrijf Lactalis. Het gaat om zo’n 35 miljoen liter melk voor het eigen merk van Woolworths in West-Australië.

Woolworths heeft zuivelbedrijf Brownes Dairy aan de kant gezet. De supermarktketen gaat voor vijf jaar in zee met de Australische tak van Lactalis. Het contract van Woolworths met Lactalis voor het verwerken, verpakken en leveren van zo’n 35 miljoen liter melk gaat op 1 januari 2022 in.

Woolworths eist van Lactalis dat de melk voor de eigen merken uit West-Australië komt. Een woordvoerder van Woolworths zegt dat het bedrijf bij de keuze van Lactalis onder andere gekeken heeft naar de mogelijkheden van ‘duurzame verpakkingen’ en ‘verbeteringen voor de toekomst’.

Grootste melkcontract in West-Australië

Brownes Dairy, dat sinds 2017 in handen is van een consortium van Chinese investeerders, is het oudste zuivelbedrijf van Australië. Met deze beslissing van Woolworths verliest Brownes het grootste melkcontract in West-Australië.

Ook de andere grote supermarktketen in West-Australië, Coles, besloot recent het roer om te gooien. Dat bedrijf heeft afspraken gemaakt met tien melkveehouderijen voor de directe levering van melk voor het eigen Coles-merk. Daarbij gaat het om 36 miljoen liter in totaal.

Lees ook: Australische retailer Coles verandert landschap zuivelsector

Lactalis is de grootste exporteur van zuivel in West-Australië. Het bedrijf zegt in een verklaring nog steeds op zoek te zijn naar melkveehouderijen die melk willen leveren. Ook steunt Lactalis boeren die hun productie willen verhogen.

Steun voor melkveehouders bij droogte en innovatie

Woolworths heeft in de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om melkveehouders in Australië bij te staan. Zo voerde de supermarktketen onder meer een heffing van tien dollarcent (6,2 eurocent) op een liter melk in om melkveehouders te helpen in perioden van droogte. Dat leverde in de afgelopen drie jaar zo’n € 50 miljoen op. Dat bedrag werd verdeeld onder 450 zuivelboeren.

Ook lanceerde Woolworths een innovatiefonds met subsidies van maximaal € 62.000 per melkveehouderij voor boeren die melk leveren aan de eigen melkmerken van de supermarktketen. Deze subsidies zijn bedoeld voor het stimuleren van innovatie, doelmatigheid en de weerbaarheid tegen seizoensinvloeden.

Geld voor automatisering van levering veevoer

Tot nu toe hebben 24 melkveehouders in totaal € 1,24 miljoen ontvangen uit dit fonds. Melkveehouder Peter Garratt – die jaarlijks 2,6 miljoen liter melk produceert – kreeg € 62.000 voor de automatisering van het leveren van een gebalanceerde graanmix aan zijn koeien. “Onze koeien zijn zo verzekerd van goede gebalanceerde voeding en wij sparen tijd”, zegt hij. Garratt steekt een deel van het geld ook in automatische borstels en een ventilatiesysteem.

Melkveehouder Peter Garratt ontving een subsidie van € 62.000 van Woolworths voor de automatisering van het leveren van een gebalanceerde graanmix aan zijn koeien. - Foto: Woolworths
Melkveehouder Peter Garratt ontving een subsidie van € 62.000 van Woolworths voor de automatisering van het leveren van een gebalanceerde graanmix aan zijn koeien. - Foto: Woolworths

Snel delen

Image
René Groeneveld

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin