Yara verbetert resultaat met premiumproducten

23-04-2020 | |
Yara-sensor op de trekker. Foto: Mark Pasveer
Yara-sensor op de trekker. Foto: Mark Pasveer

Kunstmestfabrikant Yara krikte het operationele resultaat in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar op van $ 198 miljoen naar $ 248 miljoen. Het Noorse concern verkocht meer premiumproducten en profiteerde ook van de lagere energieprijzen.

Dat compenseerde de lagere verkoopprijzen van onder andere stikstof en fosfaat en een iets lagere productie, zo deelt het bedrijf donderdag mee. De omzet kwam niettemin lager uit op ruim $ 2,85 miljard tegen $ 3,014 miljard in het eerste kwartaal van 2019. Ook de winst daalde van $ 96 miljoen naar -$ 117 miljoen. Dat was vooral het resultaat van negatieve wisselkoerseffecten.

Steun aan de voedselbevoorrading heeft de hoogste prioriteit voor Yara

De productie in de fabrieken van Yara, waarvan er in Nederland één staat in het Zeeuwse Sluiskil, draait bijna zoals normaal. “Steun aan de voedselbevoorrading heeft de hoogste prioriteit voor Yara”, verklaart CEO Svein Tore Holsether. De topman is trots op de bedrijfsorganisatie en looft de goede samenwerking met de autoriteiten over de hele wereld.

Digitale service van Yara

“We zijn erin geslaagd de bevoorrading met bedrijfsinzetmiddelen te waarborgen. Tevens zien we een sterke groei van de vraag naar onze digitale service in een situatie waar fysieke interacties met de boeren zijn teruggedraaid”, zegt hij doelend op de coronacrisis en de daarmee samenhangende contactbeperkingen. De afzet groeide in vergelijking met een jaar eerder met in totaal 10%. In alleen Europa werd 15% meer afgezet. De marges stabiliseerden zich.

Verseput
Wim Verseput Freelance redacteur
Meer over


Beheer