Veilingvoorzitter Sjraar Hoeijmakers - Foto: Studio 38°C
De Limburgse afzetorganisatie ZON gaat op zoek naar een of meer samenwerkingspartners. Dat is de uitkomst van de nieuwe commerciële strategie 2020-2025, waarin een volwaardige veilklok de kern blijft.
In de strategie staat verder dat ZON een sterke positie wil verwerven door het verder ontwikkelen van een strategische samenwerking met grootwinkelbedrijven in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor is wel volume nodig, stelt manager sales Wouter Willems. Dat kan verkregen worden door het werven van leden uit te breiden van glasgroente naar vollegrondsgroente en ook door meer aandacht te besteden aan het vasthouden van telers door aandelen of winstuitkeringen.
ZON wil geen fusie maar een samenwerkingsverband
ZON moet voor telers in Zuidoost-Nederland weer de favoriete afzetpartner worden, staat in het plan. ZON-voorzitter Sjraar Hoeijmakers stelt in het ledenblad ZON Magazine dat ZON niet uit is op een fusie, maar wel geïnteresseerd is in een samenwerkingsmodel. Ook stelt Hoeijmakers dat de termijnmarktplannen van ZON niet van tafel zijn. Op langere termijn is dat een alternatief afzetmodel waarvoor ZON zich wil hardmaken.