Zorgen bij 88% van consumenten over prijsstijging voedsel

14-09 | |
Consumenten kiezen steeds vaker voor goedkopere producten en aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van Deloitte. - Foto: Albert Heijn,Yasmin Hargreaves
Consumenten kiezen steeds vaker voor goedkopere producten en aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van Deloitte. - Foto: Albert Heijn,Yasmin Hargreaves

Consumenten kiezen in supermarkten steeds vaker voor goedkopere producten en aanbiedingen. Niet minder dan 88% van de consumenten in Nederland maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van levensmiddelen.

Kiezen voor een andere supermarkt blijkt voor veel consumenten nog een stap te ver. Dat blijkt uit het Deloitte supermarkten Consumentenonderzoek 2022.

Betaalbaar en duurzaam

“Besparen op levensmiddelen lijkt voor velen prioriteit, terwijl factoren als duurzaamheid en de tijd die het kost om boodschappen te doen voor consumenten minder bepalend lijken te worden dan voorheen”, zegt Adgild Hop, retaildeskundige bij Deloitte.

De grote uitdagingen voor supermarkten liggen volgens Hop in het blijven aanbieden van kwalitatieve, meer betaalbare producten, terwijl investeringen in digitalisering en duurzaamheid prioriteit blijven.

Aandeel online omzet daalt

In 2022 is het aandeel online omzet van de supermarkten gedaald naar 11,4% (2021: 12,6%). Deze daling komt met name door een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling. Opvallend is dat bij Albert Heijn juist sprake is van een forse toename in de besteding per bestelling. Ondanks de daling van het aandeel online omzet is het aantal consumenten dat online boodschappen doet voor het vierde jaar op rij gestegen, dit keer van 19,4 naar 20,5%.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Volgens Deloitte blijft duurzaamheid voor consumenten een belangrijk thema. De meeste waarde wordt gehecht aan de mate waarin een product goed is voor de eigen gezondheid. Daarnaast vinden consumenten de mate van dierenleed, het gebruik van bestrijdingsmiddelen, de mate van uitbuiting van mensen en de hoeveelheid afval en verspilling belangrijk.

42% van de Nederlandse consumenten beoordeelt het beleid van fysieke winkels ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen als goed tot zeer goed. Wel is het aantal consumenten dat niet bewust kiest voor een winkel die maatschappelijk verantwoord onderneemt in 2022 significant toegenomen naar 36% (2021: 32%). Ook ligt de waardering voor het MVO-beleid bij online supermarkten veel lager. Slechts 27% beoordeelt dit als goed tot zeer goed.

Lees ook: Rabobank: 5 trends voor duurzamer voedsel

Het Deloitte supermarkten Consumentenonderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher. In totaal hebben 2.326 respondenten, die regelmatig een supermarkt bezoeken, aan het onderzoek deelgenomen.

Willem Veldman


Beheer