Doorgaan naar artikel

Zorgen bij FNLI om kindermarketing op sociale media

FNLI heeft samen met de vereniging van adverteerders (bvA) een analyse over 2020 uitgevoerd.

Geüpdatet op:
Nationale politiek & beleid
Nieuws
Stripfiguren zijn al enkele jaren verboden als kindermarketing. - Foto: ANP premium

Stripfiguren zijn al enkele jaren verboden als kindermarketing. - Foto: ANP

Voedingsmiddelenproducenten leven goed de regels na uit de reclamecode, die gaan over marketing gericht op kinderen.

Toch zijn verbeteringen mogelijk. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) noemt daarbij reclame op digitale platforms, onder andere in samenwerking met influencers, en uitingen rondom familieprogramma’s op televisie.

Sinds een aantal jaren evalueert de overheid de naleving van de ‘Reclamecode Voor Voedingsmiddelen’ (RVV). Daarbij wordt volgens FNLI vooral gekeken naar de voorschriften in de code die gaan over reclame gericht op kinderen. De naleving van die afspraken wordt in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gemonitord.

Zelfregulering

FNLI heeft samen met de vereniging van adverteerders (bvA) een analyse van deze monitor over 2020 uitgevoerd. Daarbij is gekeken naar televisiereclames en digitale uitingen en naar de aanwezigheid van reclame bij scholen en sportevenementen. Uit de analyse blijkt volgens FNLI dat zelfregulering grotendeels goed werkt en dat de voedingsmiddelenbedrijven zich houden aan de code. Het aandeel reclame voor voedingsmiddelen is verder gedaald op televisie. Daarnaast zijn de reclame-uitingen op televisie veelal in lijn met de voedingskundige criteria die in de reclamecode staan. FNLI vraagt bedrijven echter terughoudend te zijn met het inkopen van reclametijd voor voedingsmiddelen rondom familieprogramma’s op televisie, omdat dan relatief veel kinderen kijken.

Zorgvuldige reclame

Een aantal andere aanbevelingen betreft kindvriendelijke socialmedia-pagina’s. Als die niet aan de voedingskundige criteria voldoen, dan moeten ze worden aangepast. Daarnaast vraagt FNLI aan bedrijven extra te letten op wat influencers zeggen over voeding om zoveel mogelijk te voorkomen dat kinderen worden geconfronteerd met reclame-uitingen over voeding die tegen de code in gaan.

FNLI vindt dat voedingsbedrijven moeten zorgen voor zorgvuldige reclame. FNLI en bvA hebben daarom onlangs een nieuwe versie uitgebracht van de gids ‘Content Creators en Foodadverteerders’. Daarin worden extra controles geadviseerd voor reclame op digitale platforms en reclame in samenwerking met influencers.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin