Zuivel moet zich niet schamen voor vlees

07-10-2020 | |
Foto: Canva/Photosiber
IMG_Hamburgers-rundvlees-Canva

Het was weer even afzien in de media voor de dierhouderij. Lubach op Zondag gebruikte zijn positie om vleeseters weg te zetten als dierenmoordenaars. Soms lijkt het alsof wij ons moeten schamen voor het feit dat we vlees eten.

Niet breed in de media verscheen deze week een bericht over de ijsmummie Ötzi, die 5.300 jaar geleden leefde. Uit onderzoek bleek dat hij resten van geitenvlees in zijn maag had. Eerder werd aangenomen dat Ötzi vegetariër was. Echter, recent onderzoek wijst uit dat Ötzi ook gedroogd vlees at.

Rol van verwaarden reststromen door dieren

Met de wetenschap dat in 1900 er bijna 2 miljard mensen op aarde waren en dat we in 2050 tegen de 10 miljard aanschuren, staat er nog een mooie opdracht voor de landbouw op het programma. De vraag naar hoogwaardige eiwitten en het verwaarden van reststromen door dieren zal hierin mijn inziens een belangrijke rol kunnen spelen.

Wanneer ik naar de melkveehouderij kijk, verbaas ik mij er ook over hoe gemakkelijk wij omgaan met het vlees van onze melkkoeien.

We zijn blij als de klep van de vrachtwagen dicht zit en de koe weg is. Zonde, voor de afzet van melk hebben wij ZuivelNL en zuivelcoöperaties. Bij vlees laten we mijn inziens veel marge liggen bij de tussenhandel en supermarkt.

Inzetten op keten voor dubbeldoelvlees

We moeten juist nu actief inzetten op een keten voor dubbeldoelvlees, met als doel de betere uitstootkoeien weer optimaal te verwaarden. Dubbeldoelvlees heeft een goed verhaal, goed voor het klimaat en dieren die niet eenzijdig voor vlees zijn gehouden.

In Duitsland zie je bijvoorbeeld al Simmental-hamburgers bij McDonald’s liggen. Dit zijn de Fleckvieh-melkkoeien uit de Zuid-Duitse melkveehouderij. Waarom naast Kipster-eieren geen dubbeldoelhamburgers bij de Lidl of Albert Heijn?

Verdienmodel voor melkveehouderij in gehele breedte

Wie pakt de regie? ZuivelNL maakt zich alleen druk over melk, die lijkt zich te schamen voor vlees. Het is tijd voor een melkveehouderij-producentenorganisatie die zich inzet voor een verdienmodel voor de melkveehouderij in de gehele breedte.

Lees ook: Nieuwe gesloten rundvleesketen in de maak

Schoonvelde
Henk Schoonvelde Columnist

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.