Doorgaan naar artikel

Zuivelconsumptie België naar niveau voor corona

De thuisconsumptie van zuivel in België is afgelopen jaar uitgekomen op eenzelfde niveau als in 2019, het jaar voor de coronacrisis.

Nieuws
Food
Zuivelproducten. Foto: Canva premium

Zuivelproducten. Foto: Canva

De thuisconsumptie van zuivel in België is afgelopen jaar uitgekomen op eenzelfde niveau als in 2019, het jaar voor de coronacrisis.

In 2022 spendeerden de Belgen wel een recordbedrag van ruim € 3,2 miljard aan zuivelproducten. Dit is 4% meer dan in 2021, even veel als in recordjaar 2020 en 12% meer dan in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Belgium en iVox, in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Gemiddelde consumptie

Op een gemiddelde dag in 2022 consumeerde 81% van de Belgen een zuivelproduct. 11% van de Belgen consumeerde op een gemiddelde dag een plantaardige zuivelvervanger. Van die 11% consumeerde echter 84% die dag óók een zuivelproduct. Veel consumenten wisselen dus plantaardige zuivelvervangers af met echte zuivelproducten. Slechts 1% van de Belgische bevolking consumeerde afgelopen jaar nooit zuivel.

Thuisverbruik

Het thuisverbruik van zuivel zat in 2022 op hetzelfde niveau als in 2019, maar er was wel verschil per categorie. Zo werd er in 2022 meer kaas (+4%) en room (+6%) geconsumeerd en minder witte consumptiemelk (-3%) en yoghurt (-4%). In 2022 gebruikten de Belgen thuis gemiddeld 33,6 liter witte consumptiemelk per persoon. In 2020, het eerste coronajaar, was dit maar liefst 37,9 liter.

Daling plantaardig

Opvallend is dat de consumptie van plantaardige dranken in 2022 daalde met 9% ten opzichte van 2019. Belgen kozen als gevolg van de gestegen voedselprijzen, door hoge inflatie, vaker voor goedkopere producten. Het volumeaandeel van plantaardige dranken kwam uit op 7,6%.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin