Zwaktebod van Schumacher

FrieslandCampina’s melk onder PlanetProof-label, A-Ware’s Albert Heijn melkstroom en de andere duurzaamheidsconcepten kennen verschillende eisen voor uren weidegang, energieneutraal, al dan niet gebruik van gewasbeschermingsmiddelen of een percentage kruiden in de weide.

De onderlinge verschillen zijn echter marginaal. Dat biedt volop kans voor retailers om de diverse leveranciers tegen elkaar uit te spelen, stelt CEO Hein Schumacher van RFC. Om dat tegen te gaan, ziet hij het liefst één norm voor duurzaamheid, zodat de nu al krimpende plus op de melkprijs overeind kan blijven. Maar de andere zuivelaars willen daar volgens Schumacher, die ook NZO-voorzitter is, niet aan.

Het is zorgelijk dat RFC inschat dat ze het segment tussen gangbaar en biologisch niet blijvend tot meerwaarde kan brengen

De oproep van de RFC-topman klinkt op het eerste gehoor verstandig. Maar daarna komt de twijfel op. Het gaat namelijk om slechts enkele procenten van de totale melkplas. Het is zorgelijk dat RFC inschat dat ze het segment tussen gangbaar en biologisch niet blijvend tot meerwaarde kan brengen. Dan is óf RFC’s kostprijs te hoog óf de marketing niet goed óf de gekozen richting niet goed omdat de consument deze producten niet wil. Dat maakt Schumachers oproep tot een zwaktebod, en belooft weinig goeds voor het huidige PlanetProof-melkconcept.

Goede plek in het schap

De oproep van Schumacher staat niet op zichzelf. In de tuinbouw staat de productie onder PlanetProof-label ter discussie omdat daar evenmin een kostendekkende meerprijs realiseerbaar is. Fruittelers en vollegrondsgroentetelers is duidelijk gemaakt dat een meerprijs er niet inzit. Zij moeten het vooral hebben van leveringszekerheid en een goede plek in het schap. Als het RFC om die prominente schapplek te doen is, is dat waarschijnlijk wel goedkoper te realiseren.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.