Doorgaan naar artikel

Zwitsers Emmi hoort niet bij corona-slachtoffers

De Zwitserse zuivel- en kaasreus Emmi heeft ondanks corona een prima boekjaar achter de rug.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Kaasproductie in de kaasmakerij in Studer. Emmi behaalde vorig jaar goede resultaten voor de grotendeels boerenaandeelhouders. - Foto: Ueli Steingruber

Kaasproductie in de kaasmakerij in Studer. Emmi behaalde vorig jaar goede resultaten voor de grotendeels boerenaandeelhouders. - Foto: Ueli Steingruber

De Zwitserse zuivel- en kaasreus Emmi heeft ondanks corona een prima boekjaar 2020 achter de rug, door aankopen van bedrijven, maar ook zonder deze toevoegingen.

De coronapandemie kent in de zuivelsector winnaars en verliezers. Afgaande op de eerste meldingen van het bedrijf, behoort het Zwitserse Emmi niet tot de laatste categorie. Het bedrijf wist de omzet vorig jaar met 6,1% te verhogen tot omgerekend dik € 3,4 miljard (3,7 miljard Zwitserse franc). Het grootste deel van de omzetgroei komt weliswaar voor rekening van acquisities, vooral in Noord- en Zuid-Amerika, maar ook zonder aankopen van bedrijven groeide de omzet nog met 1,9%.

Voor 70% in hand van boerenorganisaties

Het beursgenoteerde Emmi is nog steeds voor ongeveer 70% in handen van Zwitserse boerenorganisaties, maar ontplooit een steeds groter deel van de activiteiten buiten Zwitserland. Met name de activiteiten in Amerika groeien sterk in omvang en belang. Vier van de zeven acquisities die het bedrijf vorig jaar deed, vonden plaats in Amerika. De omzet groeide daar dan ook met 15% tot een totaal van € 1,2 miljard.

Acquisities in Zwitserland, Italië en Oostenrijk

De drie andere acquisities vonden plaats in Zwitserland, Italië en Oostenrijk, maar hadden een veel kleiner effect op de omzet. De totale omzet van de divisie Europa groeide met 6,4% naar bijna € 560 miljoen. De omzet van de divisie Zwitserland steeg met 0,7% naar ruim € 1,5 miljard. De omzet van de handelsdivisie daalde met 3,7% naar krap € 100 miljoen.

Afzet naar Azië

Oorzaak van de tegenvallende resultaten daar was vooral het wegzakken (door corona) van de afzet van verse kazen en drinkyoghurts naar Azië. Op de thuismarkt had Emmi met name in de tweede helft van het jaar veel last van import van goedkope melk vanuit de Europese Unie, vooral uit Duitsland. Dit is een al jaren lopend proces. De steeds verder toenemende import van melk uit de EU (door dalende tarieven) haalt het hoge binnenlandse melkprijsniveau in Zwitserland onderuit en geeft producten van Emmi veel concurrentie in het winkelschap. Daarnaast ontdeed het zich van het minder presterende dochterbedrijf Emmi Frischservice.

Niet alleen tegenvallers

De Zwitserse kaasreus had echter niet alleen tegenvallers. Het bedrijf lijkt vorig jaar een van de weinige mozzarella-producenten te zijn geweest die hebben geprofiteerd van Covid-19. Emmi signaleert dat Zwitserse consumenten in 2020 meer mozzarella bij het bedrijf kochten om thuis op te eten.

Merkproducten zorgden voor groei

In Europa waren het de merkproducten, zoals Emmi Caffè Latte, Italiaanse toetjes en bio-yoghurts die zorgden voor groei. In Amerika kwam de groei vooral van markten buiten de Verenigde Staten, bijvoorbeeld Chili.

Winstcijfers gepubliceerd in maart

Winstcijfers publiceert Emmi pas begin maart, maar het bedrijf wil nu alvast te kennen geven dat het in grote lijnen prima heeft gedraaid.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin