Zwitserse zuivelaar Emmi dringt rol thuismarkt verder terug

17-03-2020 | |
Zuivelconcern Emmi wil groeien en richt zich daarbij vooral op het buitenland. - Foto: ANP
Zuivelconcern Emmi wil groeien en richt zich daarbij vooral op het buitenland. - Foto: ANP

Zuid-Amerika en geiten- en schapenmelk hebben een belangrijke plaats in de groeistrategie van het Zwitserse zuivelconcern Emmi. Verdere internationalisering van de activiteiten is het sleutelwoord.

Het Zwitserse zuivelconcern Emmi bouwt gestaag verder aan zijn internationale activiteiten. Circa de helft van de omzet haalt het concern in het buitenland. Dat moet de leidende melkverwerker in Zwitserland ook wel, want op de thuismarkt zijn de vooruitzichten voor groei nauwelijks of niet aanwezig.

Druk op prijzen in Zwitserland groot

Dat lot deelt Emmi met de andere grote zuivelbedrijven in Europa. De druk op de prijzen in Zwitserland is bovendien groot. Dat neemt niet weg dat de zaken voor het bedrijf vorig jaar in het thuisland beter verliepen dan verwacht, zo kan worden opgemaakt uit de eerder deze maand gepubliceerde toelichting bij de jaarcijfers.

Focus op Zuid-Amerika

Emmi richt internationaal de aandacht vooral ook op Zuid-Amerika. Daar is sprake van een constant groeiende vraag naar kaas en verse zuivel. April vorig jaar breidden de Zwitsers hun belang in een Braziliaanse zuivelpartner uit van 40 naar 70%. Het gaat daarbij om het bedrijf Laticínios Porto Alegre. Met de aankoop versterkt Emmi naar eigen zeggen zijn aanwezigheid in Latijns-Amerika en bouwt het een brug naar zijn bestaande bedrijvigheid in Chili en Mexico.

De Braziliaanse zuivelaar met een omzetniveau van ongeveer € 115 miljoen heeft volgens Emmi een sterke positie op de markt voor diverse kaassoorten, waaronder mozzarella, maar maakt ook meer gangbare zuivel als lang houdbare melk, boter en weipoeder.

Ook overnames in Europa

Zuid-Amerika mag de speciale aandacht hebben van Emmi, dichter bij huis roeren de Zwitsers zich ook op de bedrijfsovernamemarkt. In Oostenrijk nam het – ook april vorig jaar – een meerderheidsbelang in schapen- en geitenmelkzuivelaar Leeb Biomilch, een bedrijf met een relatief bescheiden omzet van € 15 miljoen. Een deel van de omzet wordt door Leeb Biomilch gehaald in Duitsland en Nederland.

Bettinahoeve en Goat Milk Powder al eerder in handen Emmi

Afgezien daarvan onderstreept Emmi met deze acquisitie zijn ambities in dit marktsegment. Het concern stapte voor het eerst in de verwerking van schapen- en geitenmelk in 2010 met de overname van een bedrijf in Californië (Cypress Grove) en het Zwitserse merk Le Petit Chevrier. Nadien zijn diverse andere overnames gedaan, waaronder in Nederland. Hier werd de Bettinehoeve gekocht en Goat Milk Powder.

In alle gevallen betreft het spelers in het midden- en kleinbedrijf, maar met aantrekkelijke posities in specifieke niches van de geiten- en/of schapenmelkmarkt, verzekert Emmi. In Zwitserland verwerkt het concern ook steeds meer van dit melktype, hoewel de meeste door Emmi ingekochte melk onveranderd van koeien afkomstig is.

Vegan producten

De genoemde acquisities zijn nog maar een greep uit het totale aantal recente overnames. Vorige maand, februari, kocht het concern bijvoorbeeld een blauwschimmelkaasfabriek in de Verenigde Staten. Emmi laat de trend richting plantaardige producten echter niet aan zich voorbijgaan. Vorige week lanceerde het zijn eigen vegan productlijn met de merknaam Beleaf: plantaardige ‘zuivel’ van amandelen en haver.

Het aan de beurs genoteerde concern draaide afgelopen jaar een omzet van 3,494 miljard Zwitserse frank, omgerekend tegen de koers van nu ruim € 3,3 miljard. Dat is een dik procent meer dan in 2018, inclusief een negatief valuta-effect. De organische groei kwam op 2,2%. Het operationele resultaat (ebit) kwam ook iets hoger uit op 217,8 miljoen Zwitserse frank (€ 206 miljoen). Dat komt overeen met een ebitmarge van 6,2%, meldt het concern.

Verseput
Wim Verseput Freelance redacteur


Beheer