Hoofdkantoor van PepsiCo Nederland in Utrecht. - Foto: ANP
In dit artikel
Voedingsbedrijf PepsiCo verwacht dat de vraag naar drankjes en snacks stabiel zal blijven en dat het door de hogere vraagprijs meer omzet zal draaien. Daarom verhoogt het bedrijf de verwachte omzetstijging van 6% naar 8%.
PepsiCo had in het eerste kwartaal van 2022 met € 15,2 miljard een 19,3% hogere nettowinst dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat komt met name doordat de meeste coronamaatregelen in het eerste kwartaal van dit jaar zijn komen te vervallen. Ook de hogere verkoopprijs van Lays-, Pepsi-, SevenUp- en Doritos-producten dreven de omzet op. PepsiCo waarschuwt dat de prijzen ook later dit jaar nog kunnen stijgen.
Stop op verkoop in Rusland
In maart dit jaar stopte PepsiCo met het leveren van een aantal producten en verkoop daarvan in Rusland. De voedingsmiddelen- en drankenfabrikant stelt dat het op € 225 miljoen aan potentiële verliezen rekent, in relatie tot waardeverminderingen van eigendommen zoals fabrieken en apparatuur, door de oorlog in Oekraïne.
De Russische markt was een belangrijke voor PepsiCo, in 2021 goed voor een omzet van € 3,1 miljard. Dat is 4% van de totale omzet van het bedrijf vorig jaar. De verkoop van essentiële producten, zoals zuivel, babyvoeding en flesvoeding, is niet gestaakt door het voedingsbedrijf.
PepsiCo grote producent in Rusland
PepsiCo is een van de grootste voedingsproducenten in Rusland. Het was een van de eerste westerse bedrijven die actief werden in de Sovjet-Unie. In 2001 nam het een groot belang in het Russische zuivelbedrijf Wimm-Bill-Dann. PepsiCo bezit meer dan twintig fabrieken in Rusland en heeft ongeveer 20.000 werknemers in het land.