Doorgaan naar artikel

Geschreven door AI?

Schakel je als columnist AI in als de deadline nadert? ‘Schrijf een blog over de kansen die AI biedt in Food en verwerk er wat praktische tips in.’

'Maak een afbeelding bij een blog over de kansen die AI biedt in Food'. - Afbeelding gegenereerd door: Canva/Magic Media

'Maak een afbeelding bij een blog over de kansen die AI biedt in Food'. - Afbeelding gegenereerd door: Canva/Magic Media

Wat doe je als columnist als je deadline nadert en je nog niets op papier hebt staan? Ga je zelf driftig typen, of schakel je Artificial Intelligence (AI) in? ‘Schrijf een blog over de kansen die AI biedt in Food en verwerk er ook wat praktische tips in.’

Want AI is inmiddels de hype voorbij. De toepasbaarheid van AI neemt exponentieel toe, vooral door de ontwikkeling van generatieve AI. Deze vorm genereert zelfstandig nieuwe beelden, teksten en audio. Het meest in het oog springt wat er zoal gedeeld wordt op de socials. Waar mijn tijdslijn eerst overspoeld werd met tal van door AI gegenereerde visuals, zag ik vorige week allerlei unieke filmpjes voorbijkomen. Nu zijn sociale media het echte leven niet, maar er is inmiddels geen bedrijf, onderzoeksinstelling of student die niet iets met AI doet.

Ook onze bank implementeert AI steeds vaker in haar dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan een slimmere chatbot. Dit uiteraard na tal van controles op relevante zaken als privacy en nauwkeurigheid. 

Er is inmiddels geen bedrijf, onderzoeksinstelling of student die niet iets met AI doet

AI-tips voor foodbedrijven

Ondertussen is onze innovatiemanager Niels Snoep vol in het onderwerp gedoken (tip 1: volg hem op Linkendin en blijf op de hoogte via zijn insights) en hebben onze analisten van RaboResearch al diverse onderzoeken lopen naar de potentie van AI (tip 2: meld je aan op de nieuwsbrieven van Rabobank Food & Agri Research en mis niets). Onze researchers zien meerdere kansen voor food-bedrijven.

1. Versterk operationele processen. Bijvoorbeeld slimmer voorraadbeheer door vraag en aanbod gerichter op elkaar te laten aansluiten.

2. Duurzamer produceren. Breng duurzaamheidsambities beter in beeld en hoe je die kan realiseren.

3. Verbeter je dienstverlening. Help je klant met gepersonaliseerd advies of recepten.

4. Ondersteun productinnovatie. Zet AI in om trends en marktontwikkelingen te analyseren en door te vertalen naar nieuwe diensten of producten.

Wil je zelf als ondernemer aan de slag, maar weet je niet waar te beginnen? Tip 3: bij data-science center JADS in Den Bosch bieden ze relevante en toegankelijke masterclasses aan.

Risico’s van AI

Uiteraard zitten er ook risico’s aan AI. Kloppen de berekeningen en data die gebruikt zijn? Is de door AI gegenereerde oplossing wel authentiek? Hoe zit het met privacy? Nieuwe wetgeving zal dit meer moeten gaan reguleren. Tot die tijd schrijf ik mijn columns maar zelf, toch?

Snel delen

Image
Martijn Rol

Sectormanager Food bij Rabobank

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin