Doorgaan naar artikel

Meer klanten en meer maaltijden voor HelloFresh

HelloFresh wist in het tweede kwartaal meer klanten aan te trekken en die klanten lieten ook meer maaltijden bezorgen.

Naast maaltijdboxen biedt HelloFresh ook steeds meer losse producten aan als aanvulling op de maaltijden of als aparte boodschappen of kant-en-klare maaltijden. Foto: ANP premium

Naast maaltijdboxen biedt HelloFresh ook steeds meer losse producten aan als aanvulling op de maaltijden of als aparte boodschappen of kant-en-klare maaltijden. Foto: ANP

HelloFresh wist in het tweede kwartaal meer klanten aan te trekken en die klanten lieten ook meer maaltijden bezorgen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het maaltijdboxbedrijf publiceerde. Het aantal actieve klanten groeide met ruim 4% tot 8 miljoen wereldwijd. Het aantal maaltijden nam toe met ruim 6% tot 270 miljoen. Ook het gemiddelde bestelbedrag per order steeg. Het gemiddelde bedrag per bestelling bedroeg € 60,40. Vorig jaar was dat nog € 50,20. Naast maaltijdboxen biedt het bedrijf namelijk ook steeds meer losse producten aan als aanvulling op de maaltijden of als aparte boodschappen of kant-en-klare maaltijden. In de drie maanden deden de klanten gemiddeld vier bestellingen.

€ 2 miljard omzet

HelloFresh had te maken met hogere kosten voor ingrediënten, brandstof en arbeid. Het stelt deze hogere kosten grotendeels de baas te blijven, zonder die volledig door te berekenen aan klanten. De omzet in het kwartaal kwam uit op bijna € 2 miljard. Dat is 26% meer dan een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten was de omzetgroei 16%. De ebitda, het resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen, bedroeg € 146 miljoen. Dat is een daling 7,5% ten opzichte van een jaar eerder.

Abonnementen stopzetten

Consumenten kunnen via een abonnement maaltijdboxen bestellen bij HelloFresh. In deze boxen zitten pakketten met daarin per pakket alle ingrediënten voor een maaltijd met daarbij een recept. Consumenten kunnen deze maaltijden zelf kiezen. Abonnementen kunnen ook tijdelijk stopgezet worden. Eén van de hoofdredenen waarom klanten hun abonnement het afgelopen kwartaal tijdelijk stopten, was dat ze op vakantie waren of (even) minder te besteden hadden.

Ondanks de stijgende inflatie en de vertragende economische groei is het Duitse bedrijf ‘voorzichtig optimistisch’ over de tweede helft van het jaar. Vorige maand waarschuwde HelloFresh dat inflatie, afnemend consumentenvertrouwen en de oorlog in Oekraïne de inkomsten in de tweede helft van 2022 zouden drukken.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin