Doorgaan naar artikel

AH en A-ware breiden zuivellijn uit met 150 boeren

Zuivelschap in een Albert Heijn. - Foto: ANP

Zuivelschap in een Albert Heijn. - Foto: ANP

Het Beter voor de koe-huismerk zuivelprogramma van AH krijgt uitbreiding. A-ware en DeltaMilk kunnen 150 boeren extra werven.

Albert Heijn breidt het ‘Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma’ verder uit met ongeveer 150 melkveehouders. Dit hebben Albert Heijn en Royal A-ware bekend gemaakt. De melk van de nieuwe melkveehouders is bedoeld voor een groter volume zuivel en kaas van het eigen merk Zaanse Hoeve. Royal A-ware en Zuivelcoöperatie DeltaMilk zullen beide extra melkveehouders werven voor het programma.

De nieuwe deelnemers die melk voor Zaanse Hoeve-producten gaan leveren, zetten nu de eerste stappen in het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma en ontvangen hiervoor 3 cent per liter melk bovenop de prijs van weidemelk. Bij een volgende stap zullen deze melkveehouders volledig aansluiten bij het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma van Albert Heijn en ontvangen zij 5 cent per liter, zoals ook de huidige deelnemers in het programma.

Contracten voor onbepaalde termijn

In het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma wordt gewerkt met contracten voor onbepaalde termijn. Met de nieuwe deelnemers erbij zal het Beter voor-programma in totaal 450 melkveehouders gaan tellen. Uiterlijk in 2022 nemen ongeveer 150 nieuwe melkveehouders deel. De eerste melkveehouders stromen aan einde van dit jaar in.

In 2017 is door Royal A-ware en Albert Heijn het Beter voor Koe, Natuur & Boer- programma ontwikkeld om middels een gesloten en daarmee transparante productieketen zuivel en kaas onder het AH merk verder te verduurzamen. Voor de extra inspanning die melkveehouders doen, betaalt Albert Heijn de boeren extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven.

300 melkveehouders

Inmiddels leveren zo’n 300 melkveehouders de melk die exclusief wordt verwerkt tot kaas en zuivelproducten voor Albert Heijn. Het gaat om de Hollandse kaas en zuivelproducten die worden verkocht onder het AH-merk zoals melk, karnemelk, yoghurt, Goudse kaas en Zaanlander kaas. Albert Heijn gaat het Beter voor-programma nu uitbreiden naar de dagverse Hollandse eet- en drinkzuivel en kaas die worden verkocht onder het eigen merk Zaanse Hoeve.

Met de boeren die meedoen aan het programma maken de ketenpartners ook hier gezamenlijk afspraken over de samenwerking op het gebied van de dieren, de natuur en de boer zoals:

  • Koe: Het aantal koeien is in balans met het aantal hectares grasland. Dit houdt in dat er maximaal 2,5 koe per hectare gras is en de koeien hoofdzakelijk gras te eten krijgen. Daarnaast is er in de stal extra aandacht voor het comfort van de koeien. Zo is er voor iedere koe een zacht ligbed beschikbaar, zijn er massageborstels in de ruime stal en is er extra aandacht voor de gezondheid en het welzijn van kalfjes.
  • Natuur: Wat betreft natuur wordt er gewerkt aan het bevorderen van de biodiversiteit. Zo worden percelen ingezaaid met kruiden en grasklaver en er worden insectenhotels geplaatst.
  • Boer: In ieder Beter voor-programma vormt een gezond verdienmodel en een langetermijnrelatie voor alle partijen de basis. Voor de extra inspanningen krijgen deze melkveehouders bij de instap een premie van 3 cent per liter bovenop de prijs van weidemelk. Op termijn groeit dit naar 5 cent per liter boven de prijs van weidemelk.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin