Doorgaan naar artikel

Albert Heijn lanceert plantaardige huismerklijn: AH Terra

Albert Heijn lanceert AH Terra, een nieuwe huismerklijn van zo’n 200 plantaardige producten. Hier zitten 58 compleet nieuwe artikelen tussen. De rest was al beschikbaar, maar nu allemaal in een nieuw jasje.

Nieuws
Food
AH Terra

De nieuwe plantaardige lijn van Albert Heijn heet AH Terra. Foto's: Edwin Rensen

Albert Heijn lanceert AH Terra, een nieuwe huismerklijn van zo’n 200 plantaardige producten. Hier zitten 58 compleet nieuwe artikelen tussen. De rest was al beschikbaar, maar nu allemaal in een nieuw jasje. ‘Voor ieder maaltijdmoment valt er iets te kiezen.’

Albert Heijn heeft ambitieuze doelen gesteld als het gaat om de eiwittransitie. In 2025 wil de marktleider dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Tijdens een perslunch bij Hof Ilpenstein in Ilpendam presenteerde Albert Heijn op 6 september de nieuwe plantaardige huismerklijn onder het merk AH Terra. Terra betekent in het Latijn ‘aarde’. Daarmee geeft de supermarktketen het belang aan van de leefbaarheid van de planeet, ook voor toekomstige generaties.

Albert Heijn plantaardig
Over twee jaar wil Albert Heijn dat 55% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Nu is dat nog 44%. Foto: Edwin Rensen

Ieder maaltijdmoment

Vanaf deze week zijn de eerste AH Terra-producten in het assortiment beschikbaar. Gefaseerd wordt het uitgebreid. De AH Terra-merklijn bevat onder meer plantaardige zuivel voor in de koffie, broodbeleg zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleesvervangers. Ook producten als plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen zijn onder het nieuwe huismerk beschikbaar. “Zo is er echt voor ieder maaltijdmoment iets te kiezen”, stelde Joyce Bierman, Vice President, Brand Creation & Design bij Albert Heijn. “Plantaardige productie heeft minder impact op het milieu en bovendien is het makkelijker op te schalen om de groeiende wereldbevolking te voeden”, verklaart ze de keuze. “Dat hiermee ook vaak voor een gezonder alternatief wordt gekozen door de consument, is een mooi neveneffect.”

Tinten groen

Ze legde verder in haar presentatie uit dat het versnellen van de eiwittransitie een belangrijke doelstelling is van AH. Met de alternatieven voor dierlijke varianten wil AH plantaardig eten makkelijker, lekker en betaalbaar maken voor iedereen. Bierman: “Ons nieuwe plantaardige huismerk krijgt een eenduidig design met vele tinten groen. Het moet van de schappen gaan knallen. Bovendien zal het onderscheid tussen plantaardige en dierlijke eiwitten meer zichtbaar zijn. Bovenal moeten de producten lekker zijn, er is dan ook veel testen aan vooraf gegaan.”

​Wij zijn er voor iedereen, ook voor degenen die vlees eten

Belerend

Ze benadrukte dat het stimuleren van plantaardige consumptie niet met een belerend vingertje moet plaatsvinden. “Dat werkt averechts, vandaar dat onze slogan ook is ‘Probeer het voor de plantaardigheid een keer!’”, zei ze tijdens de bijeenkomst, waar behalve journalisten ook influencers bij aanwezig waren. Een positieve, stimulerende aanpak werkt beter. Daar waren alle vertegenwoordigers van Albert Heijn het wel over eens; de transitie moet helder en zichtbaar zijn en mag ook gepaard gaan met ambitieuze doelstellingen. Tegelijkertijd moet het voor de consument een keuze blijven. “Wij zijn er voor iedereen, ook voor degenen die vlees eten”, zo stelde Bierman vanmiddag.

Voordeel

De komende tijd zijn er proeverijen in 350 winkels van de marktleider en in Allerhande wordt uitleg gegeven over het nieuwe assortiment. Vanaf 2 oktober krijgen AH Premium klanten 10% korting op het gehele AH Terra-assortiment. Ruim 25% van het assortiment is een Prijsfavoriet, waardoor Albert Heijn plantaardig wat betaalbaarder maakt. “De prijs is vaak nog een drempel, dat zien we ook bij biologisch. Door nu deze kortingen aan te bieden, willen we vooral de flexitariër aanspreken om vaker iets plantaardigs te kiezen bij het ontbijt, lunch of avondeten. Maar ook voor nieuwe consumenten die het eens willen proberen, kan dit aantrekkelijk zijn”, aldus Bierman.

Eiwittransitie

Albert Heijn merkt wel dat de adaptiegraad van dit type producten in de steden groter is dan in de landelijke gebieden. Toch komt daar nu ook wat meer beweging in en kiezen steeds vaker consumenten er voor een of meer dagen in de week ervoor om het vlees te laten staan.

Goede smaak en kwaliteit

“Door voorop te lopen in de eiwittransitie en ons assortiment met plantaardige eiwitten uit te breiden, bieden we onze klanten de mogelijkheid om bewuste en duurzamere keuzes te maken”, verklaart Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. “Met de introductie van eigen merk lijn AH Terra wordt plantaardig eten en drinken nog makkelijker. De producten zijn lekker, betaalbaar en van topkwaliteit. Voor iedere maaltijd is er een plantaardig alternatief beschikbaar; ontbijt, lunch, diner of tussendoor. Als iedereen al een dag per week plantaardig eet, kan er een enorme stap worden gemaakt in de eiwittransitie.”

Snel delen

Image
Edwin Rensen

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin