Doorgaan naar artikel

Tindle ziet kansen in plantaardige streekproducten

Next Gen Foods brengt plantaardige producten op de markt, passend bij lokale smaken en culturele achtergronden.

Geüpdatet op:
Interview
Food
Image premium

Shawarma van Tindle. - Foto's: Next Gen Foods

Next Gen Foods produceert onder het merk Tindle plantaardige kipvervangers. Hiervoor is een speciale emulsie ontwikkeld om de smaak en geur van kippenvet na te bootsen. Inmiddels is het bedrijf volgens medeoprichter en CEO Andre Menezes toe aan de volgende stap: het ontwikkelen van plantaardige producten, passend bij lokale smaken en culturele achtergronden.

Next Gen Foods, eigenaar van het merk Tindle, werd in 2020 opgericht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Singapore. Desondanks liggen de roots van het bedrijf in Europa, waar de Duitse medeoprichter Timo Recker in het verleden CEO was van LikeMeat. Zijn compagnon John Seegers uit Nederland heeft meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van voedselinnovatie binnen de plantaardige voedingsindustrie. Hij werkte eerder als general manager bij LikeMeat en als hoofd R&D bij Meatfree.

De andere oprichters zijn de in Brazilië geboren Andre Menezes die in het verleden onder meer general manager was van Country Foods Singapore, de grootste vleesdistributeur en -verwerker van het land en Jean Madden, die in het verleden de marketing heeft verzorgd voor multinationals als L’Oréal en  Unilever. In maart 2021 kwam Tindle op de markt. In dit artikel vertelt Andre Menezes over de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt, het onderscheidend vermogen van de producten en de toekomstplannen.

Andre Menezes, medeoprichter en CEO van Next Gen Foods, eigenaar van het merk Tindle.

Wat is de missie van Next Gen Foods?

“Tim, John en ik zijn het bedrijf gestart met als uitgangspunt om op een betere manier eiwitten te  produceren. Hebben we daar echt dieren voor nodig? In onze optiek niet. De veehouderij kan nooit de enige oplossing zijn om in 2050 10 miljard mensen van voldoende eiwitten te voorzien. Aan de andere kant is onze gastronomie zo geëvolueerd dat vleesgerechten zeer wenselijk zijn. Daarom moeten we toe naar een nieuwe manier van eten zonder dat we ons eetgedrag fundamenteel hoeven te veranderen. Daarom zijn we in 2020 in Singapore met onze reis gestart.”

Waarom Singapore?

“Singapore wil, net als Nederland, een foodtechhub te worden. Het land ziet heel duidelijk dat de veehouderij niet toekomstbestendig is. Daarom stimuleert de regering de plantaardige sector. Wij houden ons vanuit Singapore bezig met de drie takken productontwikkeling, marketing en sales. We hebben er bewust voor gekozen om de productie uit te besteden, omdat we een bedrijfsmodel met zo min mogelijk eigen activa wilden.”

Mondiaal perspectief

Kun je de keuze voor plantaardige kip toelichten?

“We willen een zo groot mogelijke impact creëren vanuit een mondiaal perspectief. Klimaatsverandering is immers iets wat alle landen op de wereld raakt. Kip is het meest populaire en veelzijdige dierlijke eiwit ter wereld. Door de neutrale smaak en de hoge voedingswaarde wordt het vlees in vrijwel elke keuken ter wereld gebruikt. Ook kun je kip voor allerlei doeleinden gebruiken en kan het op veel verschillende manieren worden bereid. Maar we sluiten zeker niet uit dat we ons in de toekomst ook op andere categorieën richten.”

Kiev Burger.

Waren jullie niet tevreden over de vleesvervangers die destijds op de markt waren?

“Voedsel is niet alleen een brandstof, het is een sociale ervaring. In iedere cultuur is eten de meest gebruikelijke manier om mensen samen te brengen. Helaas worden de op compromissen gebaseerde voedingsmiddelen al lange tijd geassocieerd met slecht smakende kartonnen producten, die geen ervaring opleveren. Deze zijn eigenlijk alleen een optie voor degenen die, om welke reden dan ook, besloten hebben om geen vlees meer te eten. Voor hen zijn de vleesvervangers een goed alternatief. Dat geldt echter niet voor de andere 99% van de wereldbevolking. Daarom zijn wij als bedrijf van mening dat plantaardige producten echt buitengewoon lekker moeten zijn en gelijkwaardig aan de dierlijke equivalent. Extreem smakelijke ingrediënten van hoge kwaliteit zijn daarbij essentieel.”

Productontwikkeling

Welke ingrediënten gebruiken jullie?

“We gebruiken voor onze Tindle-kipvervangers negen verschillende ingrediënten die niet genetisch gemodificeerd zijn, waaronder water, soja- en tarwe-eiwitten, havervezels, methylcellulose en kokosolie. De soja- en tarwe-eiwitten zorgen voor een hoogwaardig eiwitgehalte en methylcellulose gebruiken we als bindmiddel voor onze producten. Tot slot voegen we ook Lipi toe. Dit is een zelf ontwikkelde emulsie van ingrediënten, zoals zonnebloemolie en natuurlijke smaakstoffen uit groenten en zwart steenzout.”

Hoe zijn jullie daarop gekomen?

“Als je kip braadt of frituurt dan komt een heerlijke geur vrij. Daarnaast zorgt kippenvet voor extra sappigheid. Het was voor ons een enorm technische uitdaging om het plantaardige vet en de vezels met elkaar te verweven. De emulsie moet precies hetzelfde smeltgedrag hebben als het dierlijke vet en bij verschillende temperaturen anders reageren. Dankzij John is dat gelukt.”

Tindle Satay.

Zijn jullie het eerste bedrijf ter wereld dat deze emulsie kan produceren?

“Voor zover ik weet wel, ik heb het nog nergens anders gezien. Van consumenten krijgen we vaak de reactie dat ze heel verrast zijn over de sappigheid en de smaak.”

Op welke markten richten jullie je?

“Wij richten ons met name op de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Dat zijn voor ons zeer belangrijke markten. Niet alleen vanuit het perspectief van het marktpotentieel, wat een belangrijke drijfveer is, maar vooral vanuit het oogpunt dat de vleesconsumptie in deze landen heel hoog is. Dat maakt het extra belangrijk om hier de transitie te starten naar een duurzamer voedselsysteem. Als eerste hebben we ons op de horeca gericht. We hebben aangetoond dat onze producten zo goed zijn dat ze in restaurants geserveerd kunnen worden. Daarna zijn we ook naar de thuisconsumptie gaan kijken. In 2023 hebben we onze entree in de supermarkten gemaakt.”

Assortiment

Welk assortiment voeren jullie momenteel?

“Voor de foodservice maken we zowel gepaneerde als onbewerkt producten, waarmee koks allerlei kanten op kunnen. Voor fastfoodrestaurants bieden we gepaneerde nuggets, tenders en burgers en voor de retailers maken we een hele range producten, zoals tenders, vleugeltjes en nuggets. Inmiddels zijn we gestart met het toevoegen van een lokaal aanbod in de supermarkten. Zo hebben we in Duitsland plantaardige kippenschnitzels gelanceerd, hebben we voor de Verenigde Staten een ontbijtworst gecreëerd en zijn we bezig om voor de Engelse markt een gevulde kip te ontwikkelen. We hebben ervoor gezorgd dat het basisniveau van het product aan alle consumentenwensen voldoet. Nu voegen we  een nieuwe dimensie toe: we brengen de specifieke lokale smaken en culinaire achtergronden van een bepaald land naar de schappen van dat land. We willen de culinaire invloeden van een bepaald land of regio nog nauwkeuriger onder de loep nemen. We hebben allerlei spannende innovaties in de pijplijn.”

Een deel van het Tindle-assortiment.

Welke groei hebben jullie doorgemaakt?

“We zijn qua volume enorm gegroeid, zo’n 2,5 keer zoveel. Momenteel vindt het grootste deel van de productie, rond de 90%, in Nederland plaats. Daarnaast produceren nu ook in Noord-Amerika.”

Hoe zie je de toekomst voor plantaardig?

“Plantaardig is een megatrend, die zich geleidelijk uitbreidt. Ik denk dat we over twee generaties overwegend plantaardig eten en dat vlees een traktatie is, net zoals we nu af en toe sushi eten. Daarvoor zijn extreem goede vleesalternatieven nodig. Veel bedrijven zullen falen in het ontwikkelingsproces, maar een groep bedrijven zal hun kans benutten en een aanzienlijke impact creëren. Wij doen er alles aan om één van hen te zijn.”

Welke concrete plannen hebben jullie daarvoor?

“Wij willen ons plantaardig aanbod verder uitbreiden en nieuwe categorieën aanboren, zoals die van melk en ijs. We zijn druk bezig geweest met de ontwikkeling en we verwachten deze producten al in 2024 op de markt te brengen.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin