Doorgaan naar artikel

Consument kritischer, maar blijft kiezen voor foodservice

Ondanks de hoge prijzen voor voeding blijven consumenten terugkeren bij de foodservice. Zij blijven kiezen voor service en ervaringen. Toch blijft betaalbaarheid wel belangrijk, blijkt uit het sectorrapport van de Rabobank.

Ondanks de hoge prijzen voor voeding blijven consumenten terugkeren bij de foodservice. Foto: Canva premium

Ondanks de hoge prijzen voor voeding blijven consumenten terugkeren bij de foodservice. Foto: Canva

Ondanks de hoge prijzen voor voeding blijven consumenten terugkeren bij de foodservice. Zij blijven kiezen voor service en ervaringen. Toch blijft betaalbaarheid wel belangrijk, blijkt uit het sectorrapport van de Rabobank.

De uitgave in de foodservice blijken veerkrachtiger dan verwacht. In het eerste kwartaal van 2022 had de sector nog te maken met coronamaatregelen en vervolgens met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en inflatie. Toch bleven de uitgaven in de foodservice in de loop van vorig jaar stijgen. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor goede service en ervaring, maar ook bedrijven geven meer uit aan catering, bedrijfslunches en zakenreizen.

Consument verwacht ‘buitengewone’ ervaring

Hoewel dit een positief beeld schetst, stelt Rabobank dat consumenten steeds kritischer worden op hun uitgaven en ook op wat ze krijgen voor hun geld. De consument is selectiever dan toen de restaurants weer werden geopend na de coronamaatregelen. Dat is ook terug te zien in een kleine dip in de bestedingen in het laatste kwartaal van 2022 in Nederland en Duitsland. “Dit betekent dat consumenten waar voor hun geld willen hebben en een buitengewone ervaring wanneer ze uit eten gaan. Betaalbaarheid is cruciaal, maar ook uitvoering”, omschrijven de sectoranalisten in het rapport.

Personeelstekort is structureel

Verder lijkt het probleem van personeelstekort nog niet voorbij. Uit een rapport van de bank blijkt dat het vinden van goed personeel moeilijk blijft voor de gehele industrie. Dit blijft volgens Rabobank een structureel probleem, omdat oud-werknemers misschien nooit terugkeren naar de branche en jonge werknemers schaarser worden. Bedrijven moeten hierop inspelen. Technologie kan volgens de bank ook helpen om hetzelfde werk met minder man te doen. Maria Castroviejo, Senior Analist Consumer Foods bij Rabobank: “Automatisering, met name in de keuken, is sterk verbeterd en kan ondersteunen. Om deze te implementeren, is de toegang tot financiering een belangrijke voorwaarde.”

Lees ook: Sectormanager Rabo: ‘Voeding steeds meer dienstverlenend’

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin