Skip to content

Eten of gegeten worden

Een van de grootste maaltijdbezorgers draait dit jaar een recordverlies.

Foto: Niels Akkerman / ProNews premium

Foto: Niels Akkerman / ProNews

De maaltijdbezorgingsmarkt zit op een all time high. Door de lockdowns bestelden veel mensen hun maaltijden online, om ze vervolgens aan hun deur afgeleverd te krijgen. Toch draait een van de grootste maaltijdbezorgers dit jaar een recordverlies.

Just Eat Takeaway ontstond in 2019 door een fusie van het Nederlandse Takeaway en het Britste Just Eat. Na die fusie werden al snel nieuwe landen toegevoegd aan het bezorgingsnetwerk. Niet door daar zelf de nieuwe markt te bestormen, maar door bestaande maaltijdbezorgers over te nemen. Een kostbare onderneming.

‘Schaal is cruciaal’

Door die vele overnames staat het bedrijf al jaren in het rood. Eerder zei CEO Jitse Groen al: “Schaal is cruciaal.” Volgens hem kunnen alleen de grootste aanbieders geld verdienen aan een maaltijdplatform. Het is eten of gegeten worden in deze markt. De missie van Groen begon in 2014 met zijn eigen Takeaway.com toen hij het Duitse Lieferando overnam. Uiteindelijk eindigde dat met de meest recente koop van Grubhub in de VS voor € 6,5 miljard.

Op markten waarin het bedrijf niet de grootste kan worden, stoppen de activiteiten op 1 april

Niet alleen maar uitbreiden

Dat deed ook veel stof opwaaien bij de aandeelhouders, die nu wel eens geld wilden gaan zien. De activistische aandeelhouder Cat Rock Capital Management eiste dat het bedrijf de net aangekochte Grubhub weer zou verkopen om zich dan verder te focussen op de huidige markten. Groen gaf niet toe en zei te geloven in de overname. Toch is het niet alleen maar uitbreiden. Op markten waarin het bedrijf niet de grootste kan worden, stoppen de activiteiten op 1 april. De Zweden en Portugezen zullen dan op een andere site hun restaurantmaaltijden moeten bestellen.

Geen roet in het eten

Nu kijken investeerders en aandeelhouders weer naar verliezen. Dat had het bedrijf al aangekondigd, dus het zal geen grote verrassing zijn geweest. Groen belooft nu dat Just Eat Takeaway snel winstgevend zal zijn. Die belofte heeft hij al eerder gedaan, dus of daar veel waarde aan gehecht moet worden? De beurskoers is na de bekendmaking van de cijfers gestegen, dus blijkbaar gooit recordverlies geen roet in het eten.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin