Doorgaan naar artikel

Europeanen kopen minder levensmiddelen door inflatie

De meeste Europese consumenten passen hun koopgedrag aan vanwege de hoge inflatie.

Nieuws
Food
Foto: Roel Dijkstra

Foto: Roel Dijkstra

De meeste Europese consumenten passen hun koopgedrag aan vanwege de hoge inflatie. Volgens marktonderzoeker IRI snijdt bijna 60% in de uitgaven door minder levensmiddelen te kopen.

IRI ondervroeg voor het onderzoek drieduizend Europese consumenten. Hiervan zegt 61% zich zorgen te maken over de gevolgen die de inflatie voor hen persoonlijk heeft. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan vaker te kiezen voor artikelen met kortingen, huismerken en producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten en daarom in prijs zijn verlaagd.

Ook worden vaker discountwinkels bezocht, wordt er minder eten besteld en gaan mensen minder vaak naar restaurants en cafés om geld te besparen, aldus IRI. Van de ondervraagden vergelijkt 58% vaker de prijzen tussen merken of producten. Verder zegt 74% de problemen die de inflatie veroorzaakt, te begrijpen en denkt 69% dat de impact hiervan op hun dagelijkse persoonlijke financiën redelijk te voorspellen is.

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin