Doorgaan naar artikel

Strijd om grootste te zijn bij maaltijdbezorgers

De markt van maaltijdbezorgers is sinds de lockdowns door het dak gegaan.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Je avondeten, lunch of snack binnen een mum van tijd op de stoep. Dat is de corebusiness van maaltijdbezorgers. De markt van maaltijdbezorgers is sinds de lockdowns door het dak gegaan. Bedrijven willen allemaal de grootste speler worden, hetgeen heeft geleid tot een felle overnamestrijd. In Europa is hierdoor een nieuwe grote speler ontstaan: DoorDash.

Vorige week nam de Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash zijn Finse branchegenoot Wolt over, waardoor het bedrijf nu ook meespeelt op de Europese markt. DoorDash is de grootste thuisbezorger op de Amerikaanse markt en wil ook een graantje meepikken in Europa. De maaltijdbezorger probeert al langer door te breken op de Europese markt. Het bedrijf zou € 346 miljoen willen investeren in de Berlijnse flitsbezorger Flink. Eerder zijn de gesprekken met flitsbezorger Gorzillas gestaakt. Door de overname daalde concurrent Just Eat Takeaway 6,5% op de beurs.

Eten in een flits

In Nederland zijn ook een groot aantal maaltijdbezorgers actief. De grootste is Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Dat ontstond vorig jaar door een fusie van het Nederlandse Takeaway en het Britse Just Eat. Vijf jaar geleden kwam Deliveroo naar de Nederlandse markt en de derde grote speler is Uber Eats. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat de maaltijdbezorgbedrijven in 2020 ruim twee keer zoveel verdienden als in 2019. De verwachting is dat de groei zal aanhouden.

Veel potentie bezorgmarkt

Ook FoodService Instituut (FSIN) ziet de bezorgmarkt in de foodsector groeien met 27,9% ten opzichte van 2020. In totaal draaide de foodservicemarkt een omzet van € 3 miljard. FSIN verwacht dat de markt blijft groeien en in 2025 goed is voor 15% van de totale omzet in de foodmarkt. De markt voor bezorgers laat veel potentie zien, maar is op dit moment nog niet erg groot. Ongeveer 70% van mensen die iets willen afhalen doen dat buiten de bezorgingsbedrijven om.

Door de grote potentie springen veel bedrijven in op deze markt, omdat er nog niet één grote speler is. Denk hierbij aan de flitsbezorgbedrijven die uit de grond springen zoals Gorzillas, Flink, Zapp en Getir. Met de belofte om binnen tien minuten boodschappen op de stoep af te leveren, bieden zij de consument nog meer gemak. Vooralsnog maken deze bedrijven zich niet druk over winst maken. Niels van Doorn, onderzoeker naar de on-demand economie, zegt tegen de NOS dat de focus nu ligt op het veroveren van de markt. Aan geld geen gebrek, want dit jaar haalde Gorillas € 240 miljoen op aan nieuwe investeringen.

Grootte telt

Wie wil winnen in de concurrentieoorlog moet de grootste worden. Dat is waar Just Eat Takeaway, Deliveroo en Uber Eats ook voor strijden. Wat deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze allemaal verlies draaien. Just Eat Takeaway maakte een verlies van € 151 miljoen vorig jaar. Deliveroo maakte in 2020 een verlies van € 260 miljoen. Uber Eats maakt niet de specifieke cijfers per tak bekend, maar moederbedrijf Uber maakt in 2020 een verlies van € 2,5 miljard. De bedrijven investeren zo veel dat er onderaan de streep niks overblijft. Door de grootste te zijn, blijft er weinig tot geen ruimte over voor de concurrentie en kunnen de marges omhoog.

Of DoorDash plannen heeft om de Nederlandse markt te betreden is niet bekend, maar de Europese expansie is in ieder geval begonnen. Pas als de winnaar bekend is, kunnen deze maaltijdbezorgers winst gaan maken. Tot die tijd blijven de grote partijen overnemen, investeren, concurreren en verlies draaien.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin