Ondanks een matige zomer met onder andere een lagere aardbeienconsumptie, was de omzet van BelOrta hoger dan in 2020. - Foto: Canva
In dit artikel
De Belgische groenten- en fruitveilingcoöperatie BelOrta behaalde in 2021 een productieomzet van € 497 miljoen.
Hoewel een recordomzet werd behaald, zegt BelOrta veel last te hebben gehad van een aantal grote uitdagingen zoals stijgende kosten voor energie, logistiek, personeel en grondstoffen. Ook de topproducties die zich de afgelopen jaren voordeden, bleven uit door een zomer met weinig zon. Al met al noemt BelOrta 2021 een uiteenlopend jaar.
Slechte zomerperiode
De natte zomer lijkt volgens BelOrta de reden voor mindere productie, maar ook voor een verminderde consumptie van aardbeien en bessen. De Belgische kersenteelt ‘viel in het water’ en waar de appelmarkt in het begin van het jaar nog een redelijke prijs kreeg door weinig aanbod, zorgde concurrentie vanuit Centraal- en Oost-Europa voor een stroeve markt. De beperkte oogsten leidden bij vrijwel alle producten tot betere prijzen.
Hoewel de rest van het jaar wel volgens verwachting liep, kon dit de slechtere zomerperiode niet compenseren, meldt de veilingorganisatie. Toch viel de omzet van de veilingorganisatie 3,9% hoger uit dan in 2020.
Label voor omschakeling bio
In 2021 lanceerde BelOrta een nieuw label voor producten van bedrijven die bezig zijn met de omschakeling van reguliere naar biologische teelt, het Earth-label. Hiermee wil de veilingcoöperatie de consument beter informeren en betere marktkansen creëren voor groenten en fruit in omschakeling.