Skip to content

Groei en innovatie in de markt van plantaardige snacks

De verscheidenheid aan plantaardige snacks groeit gestaag. Daarbij hebben de vleesalternatieven de afgelopen jaren een sterke inhaalslag gemaakt.

Updated on:
Achtergrond
Eiwittransitie
Afbeelding premium

Tajine Bites. - Foto: Salomon FoodWorld

Door het groeiende gezondheidsbewustzijn neemt ook de vraag naar plantaardige producten en vleesalternatieven snel toe. Het resultaat is een gestaag groeiende verscheidenheid aan plantaardige snacks. Daarbij hebben de vleesalternatieven de afgelopen jaren een sterke inhaalslag gemaakt.

Remco Kerssens van Salomon FoodWorld ziet twee belangrijke ontwikkelingen: groeiend gezondheidsbewustzijn bij consumenten/gasten, wat leidt tot een grotere vraag, en een gestaag groeiende verscheidenheid aan plantaardige snacks op de markt. “De markt is verdeeld in vleesalternatieven en plantaardige producten. Als je bijvoorbeeld naar het vegetarische en veganistische burgersegment kijkt, is de absolute omzet sinds 2019 verdubbeld. De verhouding tussen plantaardige producten en vleesalternatieven is inmiddels 50:50. Daarbij hebben we vleesalternatieven de afgelopen jaren een sterke inhaalslag gemaakt, maar beide segmenten zijn evenzeer groeiende pijlers.”

Cauli Wings. – Foto: Salomon FoodWorld

Internationale smaken

De afgelopen jaren heeft Salomon verschillende nieuwe plantaardige snacks op de markt gebracht. “Internationale gerechten en smaken zijn een trend. Daar spelen we op in met een uitbreiding van ons assortiment internationale gerechten/snacks. Al een paar jaar geleden zijn we begonnen met de groei van dit segment. Zo hebben we in 2022 onze Funky Falafel Range en Cauli Wings gelanceerd. Onze nieuwste aanwinst zijn de Veggie Sticks in de smaken Curry Masala of Pea & Mint. Een andere innovatie dit jaar zijn onze Tajine Bites.”

Volgens Kerssens is het heel belangrijk om gasttrends en marktontwikkelingen te vertalen naar deze innovatieve productconcepten. “We zien duidelijk de ontwikkeling van een bewustere en gezondere consumptie onder de gasten. Deze trend zal zich in de toekomst zeker versterken. Dit is echter slechts één van de vele trends. Vooral in de foodservice variëren trends en eetgewoonten enorm per kanaal; wij willen voor iedere gast en ieder kanaal de juiste oplossing bieden. Inmiddels is ruim 30% van ons assortiment al vegan/vegetarisch, maar er is nog ruimte voor meer innovatie.”

Veggie Sticks. – Foto: Salomon FoodWorld

Tarwe-eiwit

Voor de plantaardige vleesalternatieven of plantaardige producten gebruikt Salomon voornamelijk tarwe-eiwit uit Europa. “Hier hebben we er alles aan gedaan om zo regionaal mogelijk in te kopen, de transportroutes kort te houden en een consistente beschikbaarheid te garanderen. Tarwe is een wijdverspreid, bekend en even populair graan bij grote delen van de Europese bevolking, dat ons ook de beste productkwaliteit en een breed scala aan mogelijkheden op het gebied van textuur opleverde. Voor onze plantaardige snacks gebruiken wij originele ingrediënten en smaken. Voor de Tajine Bites voegen we bijvoorbeeld linzen, gedroogd fruit en oosterse kruiden toe om de Marokkaanse smaakbeleving op het bord van de klant te brengen.”

“Ongeveer de helft van de Nederlanders eet bewust minder vlees (flexitariërs). Deze consumentenvraag zie je terug in alle categorieën, zo ook in snacks en ook in het algemeen op de menukaart”, aldus Dolly van den Akker van McDonald’s Nederland. “Een meatless aanbod heeft dan ook een belangrijke rol in ons menu. Een mooi voorbeeld hiervan is de permanente introductie van de Veggie Nuggets afgelopen jaar. Dit is ook verkrijgbaar in het Happy Meal.”

Veggie Nuggets. – Foto: McDonald’s

Hoewel ze een toename ziet in de vraag, merkt ze dat consumenten nog steeds primair McDonald’s bezoeken voor de Franse frietjes en de burgers. Desondanks neemt het vleesloze productaanbod steeds verder toe. “De afgelopen tijd hebben we de Veggie Nuggets 6, 9 & 20 stuks en de Veggie Nuggets 4 stuks in het Happy Meal toegevoegd. Daarnaast voeren we met regelmaat vegetarische producten op tijdelijke basis, zoals op dit moment de vegetarische variant op de McWrap Sweet Chili en de McPlant Spicy. Deze vegetarische snacks zijn allemaal op basis van zuivel met uitzonderling van de McPlant, die van erwteneiwit wordt gemaakt.”

Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager ziet eveneens een groeiende behoefte aan plantaardige en vegetarische snacks. “Een nieuwe ontwikkeling is dat er tegenwoordig steeds vaker voor wordt gekozen om van plantaardig de standaard te maken. Zoals bij Transavia: daar hebben onze vegetarische saucijzenbroodjes de dierlijke variant volledig vervangen”, vertelt Kiran Hofker, namens Unilever, moederbedrijf van De Vegetarische Slager. Mede hierom is het volgens haar belangrijk dat de plantaardige snacks niet onderdoen voor de dierlijke variant. “Door de jaren heen zijn we er steeds beter in geslaagd om de vleessmaak te vangen en zo een identieke beleving te bieden. Zeker wanneer het om snacking gaat is het essentieel dat snackliefhebbers geen concessies hoeven te doen op smaak. Dat is dan ook precies waar onze focus ligt.”

Hiervoor werkt De Vegetarische Slager samen met merken als Mora en Burger King. “Deze merken werken traditioneel gezien met dierlijk vlees en hebben dus een groot bereik onder vleesliefhebbers. Door plantaardige producten te maken die minstens zo lekker zijn als de dierlijke variant, maken we het voor deze groep heel laagdrempelig om ook eens voor de plantaardige versie te kiezen. Proeven is geloven en dat zien we ook terug. In Duitsland is ongeveer één op de vijf verkochte Whoppers nu plantaardig, met het plantaardige vleesch van De Vegetarische Slager. Voor de Long Chicken is dat zelfs één op de vier.”

Smaakvolle alternatieven

Daarnaast zorgt De Vegetarische Slager ervoor dat er smaakvolle alternatieven zijn voor bekende producten in de supermarkt. “Een mooi voorbeeld hiervan is de recent geïntroduceerde Cordon Blij: de plantaardige versie van de klassieke en bekende cordon bleu. Tot slot zorgen we dat ons aanbod past bij verschillende momenten van de dag. Denk aan het avondeten, maar ook aan het ontbijt en de lunch, met onze plantaardige bacon, ham en eiersalade.”

De Cordon Blij van de Vegetarische Slager is onlangs gelanceerd. – Foto: Unilever

Hofker merkt duidelijk dat er een groeiende vraag is naar hoogwaardige plantaardige snacks. “Een plantaardig assortiment wordt steeds meer gezien als onmisbaar in het aanbod van supermarkten en out-of-home verkooppunten als KIOSK. Kenmerkend voor de laatste groep is de grote impact van gewoontes. Mensen zijn gewoontedieren en snacks zijn, vooral onderweg, een routine-aankoop. We willen deze groep uitnodigen om plantaardig onderdeel te maken van hun vaste keuzes. Sampling en prompts bij de kassa zorgen ervoor dat zij worden aangemoedigd om voor een plantaardige keuze te gaan. Smaak speelt daarbij een belangrijke rol: als de plantaardige alternatieven uiteindelijk net zo lekker blijken te zijn als de dierlijke variant, kunnen we routines veranderen.”

Continue innovatie

In het segment vindt continue innovatie plaats. “De voedingswaarde van onze producten zijn een belangrijk onderdeel van ons innovatieproces”, aldus Hofker. “Het is ons doel om te voldoen aan onze wetenschappelijk onderbouwde voedingsnormen en voedingsstrategie. Als dit niet mogelijk is vanuit het oogpunt van smaak, textuur of houdbaarheid, proberen we in ieder geval een beter voedingsprofiel te bieden dan het dierlijke equivalent.”

Als ingrediënt worden meestal sojabonen gebruikt. “Deze zijn heel voedzaam. Sojabonen zijn namelijk een goede bron van hoogwaardige eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en gezonde, onverzadigde vetzuren. Omdat we ons richten op vleesliefhebbers, willen we dat ons vegetarische vleesch zowel qua smaak als qua structuur zo dicht mogelijk bij dierlijk vlees ligt. Soja geeft ons die vleesachtige structuur.”

De Vegetarische Slager werkt onverminderd aan de uitbreiding van het assortiment. Hofker: “We houden de kansen voor ons plantaardige portfolio in de gaten. Zo hebben we onlangs in Duitsland een kebabspies voor de foodservice geïntroduceerd in samenwerking met kebabproducent Duezguen. Verder willen we populaire snackiconen als onze plantaardige Pepperoni en Nuggets nog verder op de kaart zetten, aangezien er voor deze producten nog ruimte voor groei is.”

Diverse plantaardige snacks. Foto: Unilever

Veel potentie voor verdere groei

Over de toekomst zegt ze: “Er is één trend die we vrijwel overal terugzien: jongere generaties lijken de categorie meer te omarmen dan de babyboomers. Van de Generatie Z consumeert 30% wekelijks plantaardig vlees, versus 8% van de babyboomers, zo blijkt uit het Smart Protein-report. Een duidelijk signaal dat er in de toekomst nog veel potentie is voor verdere groei rondom plantaardige snacks. Verder zal de focus blijven liggen op het veranderen van de standaard naar plantaardig.” 

Ook Kerssens verwacht dat de markt voor plantaardige producten blijft groeien naarmate consumenten bewuster worden van hun gezondheid en milieu. “Vooral nieuwe technologische ontwikkelingen bieden ruimte voor creatieve en innovatieve concepten.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin