Skip to content

Stichting Dier&Recht: Meer EU promotie-subsidies naar dierlijke producten

Volgens Stichting Dier&Recht is in 2023 € 143 miljoen toebedeeld om voedsel uit Europese lidstaten te promoten en meer dan helft ging naar campagnes met dierlijke producten.

Subsidie dierlijke producten premium

De € 29 miljoen uitgegeven aan campagnes die vlees promoten is in 2023 twee keer zoveel als in 2022. Foto: Canva

In 2023 ging € 47 miljoen van de EU-subsidie voor promotie naar vlees- en zuivelcampagnes. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Dier&Recht.

Volgens Stichting Dier&Recht is in 2023 € 143 miljoen toebedeeld om voedsel uit Europese lidstaten te promoten en meer dan helft (€ 75 miljoen) ging naar campagnes met dierlijke producten. Specifiek de promotie van vlees en zuivel ontving daarvan € 46 miljoen. De € 29 miljoen uitgegeven aan campagnes die vlees promoten is in 2023 twee keer zoveel als in 2022. “In 2022 dachten we juist dat de trend de juiste kant op ging met meer subsidie voor promotie van plantaardige producten”, zegt Frederieke Schouten, directeur van Stichting Dier&Recht.

Lees ook: Onderzoek: Landbouwsubsidie gaat ten koste van plantaardige productie

Subsidie in strijd met Green Deal

Stichting Dier&Recht concludeert dat de het Europese Parlement hier handelt in strijd met de duurzame doelstellingen in de Green Deal. “In de ‘Boer tot Bord’-strategie, onderdeel van de Green Deal, wordt gepleit voor ‘een gezond en plantaardig’-dieet”, staat in het onderzoeksrapport van Stichting Dier&Recht. De promotiesubsidie voor plantaardige productie is in 2023 gedaald van € 73 miljoen in 2022 naar € 68 miljoen in 2023.

Aanvraagprocedure weinig specifiek

De huidige aanvraagprocedure voor de EU-promotiesubsidie is weinig specifiek. “In hoeverre bijvoorbeeld Actieplan Biologisch gebruikmaakt van dit soort subsidiepotjes voor een biologische promotiecampagne is niet duidelijk”, zegt Schouten. Dat zou in lijn zijn met de EU-doelstelling in ‘Boer tot bord’-strategie om uiterlijk 2030 op 25% van de landbouwgrond biologisch te boeren. In 2023 heeft Nederland geen aanvraag gedaan. “Vooral gezamenlijke aanvragen van meerdere branches voor dierlijke én plantaardige producten samen vergen wat graafwerk om helder te krijgen wanneer en waar nu reclame voor wordt gemaakt.”

Promotie door een overheid

“Op een Europese dierlijke productie waarin € 172 miljard omgaat is € 47 miljoen niks, maar de vraag is of een overheid geld moet besteden aan commerciële activiteiten.” Dr. Ir. Roel Jongeneel, senior onderzoeker Internationaal Beleid aan Wageningen University & Research (WUR), is het eens met de conclusie van Dier&Recht. De Europese overheid hoort zich alleen met promotie van een bepaald product te bemoeien als er een publiek belang is, bijvoorbeeld een beter consumentenbewustzijn, zoals bijvoorbeeld bij biologische certificering.

Lees ook: Wat doet de overheid om biologische doelen te halen?

Subsidie moet in lijn zijn met doelstellingen

“Nu gaat iets meer dan de helft van de subsidiepot naar dierlijke productie, terwijl veehouderij een aandeel van 40% heeft in de Europese landbouw”, zegt Jongeneel. Naar zijn mening is de subsidie al onnodig en wordt het ook nog eens averechts verdeeld: in plaats van meer dan de helft zou er minder dan helft naar dierlijke productie moeten gaan.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin