Skip to content

Beyond Meat schrijft opnieuw rode cijfers

Beyond Meat ziet ook in het eerste kwartaal van 2022 rode cijfers.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Beyond Meat ziet ook in het eerste kwartaal van 2022 rode cijfers.

Het bedrijf had een verlies van $ 100,5 miljoen (€ 96,3 miljoen). Het verlies is groter dan in eerste instantie werd ingeschat. Een jaar geleden waren de verliezen een vierde minder met $ 27,3 miljoen. Ook de omzet viel tegen, analisten rekende op een omzet van $ 122,3 (€ 177,2 miljoen) dit kwartaal. Dit komt door de hoge kosten van de lancering van de Beyond Meat Jerky samen met PepsiCo. Dit was de grootste lancering van het bedrijf ooit, maar was ‘duur en inefficiënt’.

Kortingen

Het bedrijf had wel een licht hogere omzet ten opzichte van vorig jaar $ 109,5 miljoen, een groei van 1,2%. Ook nam de verkoopvolume toe met 12,4%, maar de omzet per kilo nam af met 10%, grotendeels door kortingen en prijsverminderingen. CEO Ethan Brown zegt dat de verlaging van prijzen nodig zijn om te kunnen concurreren met dierlijk vlees en dat het bedrijf zich genoodzaakt voelde door nieuwe partijen op de plantaardige vleesmarkt. Tijdens de toelichting van de cijfers zei Brown: “Er is een milieu waar producten voor een veel te lage prijs worden verkocht. Hoewel Beyond Meat nog steeds marktleider is, moeten we meer aan de slag met het onderscheidend maken van onze producten van de concurrenten.”

Loopt nog op schema

Toch zegt Brown dat het bedrijf nog steeds op schema loopt en dat deze groeipijnen tijdelijk zijn. Hij ziet grote kansen in de samenwerking met McDonald’s voor de McPlant burger en met KFC. “We zijn bezig met de langetermijnwaarde van ons merk, we doen op dit moment het goede hiervoor.” Voor het volledige jaar verwacht het bedrijf een omzet tussen de $ 560 miljoen en $ 620 miljoen, een toename van 21 tot 30% ten opzichte van 2021. De groei van de vleesvervangersmarkt lijkt te stagneren. Ook bij concurrent Maple Leaf loopt de omzetgroei terug.

Investeerders ontevreden

Beyond Meat ziet dus een goede lange termijn voor zich. Investeerders hebben toch wat meer focus op de korte termijn nodig, want de aandeelwaarde kelderde naar beneden. De aandeelwaarde was al sinds het begin van het jaar met 60% gedaald, daar kwam gister nog een verlies van 24% bij bovenop.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin