Skip to content

Onbewerkte plantaardige producten verdienen meer prioriteit

Foto: ANP premium

Foto: ANP

De focus ligt daarbij op verdubbelen van het aanbod vlees- en zuivelvervangers naar ruim 800 producten. De Belgische supermarktketen wil een voortrekker zijn in het toegankelijker maken van het plantaardige productaanbod. Daarnaast moet de klant ‘verlekkerd’ worden met tips en tricks om vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief.

Vooroordelen bij klanten weghalen

De supermarkt sorteert voor op ‘een massale shift naar plant based voeding’, zoals Delhaize het zelf noemt. Consumenten zijn nu nog niet altijd vertrouwd met de smaak en textuur van plantaardige producten of denken dat de ze duur zijn. Dat moet anders vindt Delhaize: het wil deze vooroordelen bij zijn klanten weghalen en hen overtuigen om vaker voor plant based producten te kiezen.

Albert Heijn

Albert Heijn, het zusterbedrijf van Delhaize onder de koepel Ahold Delhaize, kwam begin dit jaar met een zelfde soort statement. Het meldde zijn vega(n) assortiment uit te willen breiden naar ruim 1.000 producten en de klant te willen helpen om 60% van de geconsumeerde eiwitten uit plantaardige bronnen te halen. AH beloofde de voedingswaardes van het eigen merk vlees- en zuivelvervangers goed in de gaten te houden. Het streven is gezonde vega en plantaardige producten met zo min mogelijk gebruik van hulpstoffen.

Onbewerkt plantaardig voedsel

Het is een nobel streven van de beide supermarkten om consumenten meer bekend te maken met plantaardig eten. Er ligt een belangrijke rol bij de supermarkten. Er moet echter niet voorbij worden gegaan aan het feit dat het eten van onbewerkte plantaardige producten nog altijd de gezondste keuze is. Vaak wordt het argument gebruikt dat de consument daar nog niet klaar voor is; het vraagt namelijk een andere manier van koken en consumenten zijn nu eenmaal gewoontedieren. Ook daar ligt een belangrijke taak voor de supermarkten: de nadruk kan wel wat minder op de bewerkte vlees- en zuivelvervangers. Neem de consument ook en vooral mee in de mogelijkheden van onbewerkt plantaardig voedsel.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin