Skip to content

Rapport: veel loze klimaatbeloftes bij foodbedrijven

De grote voedingsbedrijven stellen steeds vaker klimaatambities op, maar dit blijft vaak bij mooie woorden.

Updated on:
Business
Nieuws
loze klimaatbeloftes bij foodbedrijven premium

“JBS neemt de emissies in zijn toeleveringsketen niet mee in de klimaatplannen. Daarmee valt 97% van hun uitstoot niet onder de reductiedoelstellingen”, aldus een onderzoeker. Foto: ANP

De grote voedingsbedrijven stellen steeds vaker klimaatambities op, maar dit blijft vaak bij mooie woorden, zo valt te lezen in een onderzoeksrapport van klimaatdenktanks Carbon Market Watch en NewClimate. De organisaties onderzochten 24 bedrijven in verschillende sectoren waaronder zes food- en retailbedrijven.

Ahold Delhaize, Nestlé, PepsiCo, Walmart, JBS en Carrefour zijn door de onderzoekers onder de loep genomen op gebied van transparantie en integriteit. Daaruit blijkt dat geen van alle de integriteit van de klimaatstrategieën op orde heeft. De bedrijven hebben vage doelstellingen, focussen op de scope 1 en 2 of laten bepaalde emissies weg in verslagen. Ook in de vorige Corporate Climate Responsibility Monitor uit 2022 scoorden voedingsbedrijven niet hoog en daar is in de editie van 2023 weinig in veranderd.

Deze bedrijven kunnen een voorbeeld geven aan andere kleine bedrijven

JBS en Carrefour krijgen net als in de voorgaande editie het label ‘very low’ op hun integriteit in het rapport. Sabine Frank, directeur van Carbon Market Watch, legt uit waarom juist deze bedrijven zijn onderzocht. “Deze bedrijven hebben zichzelf neergezet als klimaatvoorlopers in hun sectoren. Daarnaast zijn zij de grootste qua omzet in hun gebied. Het is dan ook van belang dat deze voorlopers het goede voorbeeld geven. Toch blijkt ook nu weer dat deze bedrijven juist niet goed scoren. Deze bedrijven kunnen een voorbeeld geven aan andere kleine bedrijven.”

Van de 24 bedrijven scoort slechts één bedrijf, Maersk, een voldoende.

Net-zero-ambities schieten te kort

Carbon Market Watch en NewClimate hekelen het gebruik van net-zero-ambities. 22 van de 24 onderzochte bedrijven hebben toezeggingen gedaan voor de periode tot aan het jaar 2030. Die toezeggingen verminderen hun gezamenlijke uitstoot echter slechts met 15%, stelt het onderzoeksrapport dat de naam 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor draagt. De meeste bedrijven (waaronder de foodbedrijven) willen voor 2050 net-zero opereren, maar dit wordt in het huidige tempo niet gehaald, volgens de onderzoekers.

“De overgrote meerderheid van deze bedrijven doet gewoon niet wat het heeft beloofd”, is de conclusie in het onderzoeksrapport. Daarnaast hebben twaalf bedrijven geen reductiedoelen en dertien bedrijven sluiten onderdelen van het bedrijf buiten in hun klimaatdoelstellingen. Onderzoeker Thomas Day geeft als voorbeeld: “JBS neemt de emissies in zijn toeleveringsketen niet mee in de klimaatplannen. Daarmee valt 97% van hun uitstoot niet onder de reductiedoelstellingen.”

Gebruik van claim klimaatneutraal

Ahold Delhaize wordt bekritiseerd vanwege het gebruik van ‘klimaatneutraal’ op bepaalde voedingsproducten, waaronder zuivel, koffie en bananen. Albert Heijn stelt dat alle uitstoot gerelateerd aan zuivelproductie wordt gecompenseerd door koolstofopslag in grasland. Carbon Market Watch en NewClimate stellen dat het misleidend is om deze producten ‘klimaatneutraal’ te noemen, omdat er geen garantie is dat de koolstof opgeslagen blijft en er maar een beperkte hoeveelheid opslagruimte is. Daarnaast hebben de onderzoekers geen bewijs gevonden om de klimaatneutraal-claim op bananen en koffie te onderbouwen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin