Doorgaan naar artikel

Ahold Delhaize profiteert van hogere prijzen

De totale omzet van het moederbedrijf van Albert Heijn bedroeg € 19,8 miljard. - Foto: Albert Heijn premium

De totale omzet van het moederbedrijf van Albert Heijn bedroeg € 19,8 miljard. - Foto: Albert Heijn

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal meer verkocht en behaalde meer winst. Dit werd mede gedreven door de hogere prijzen.

Ahold Delhaize kende sterke eerste eerste drie maanden van dit jaar. Hoewel het niet profiteerde van de coronalockdowns, zoals vorig jaar wel het geval was, bleven de consumenten veel uitgeven in de supermarkten van het concern. De totale omzet van het moederbedrijf van Albert Heijn bedroeg € 19,8 miljard, een groei van 8,3% ten opzichte van vorig jaar.

De winst in het eerste kwartaal bedroeg € 546 miljoen, vergelijkbaar met vorig jaar. Naast de hogere verkoopprijzen meldt het concern ook dat het geprofiteerd heeft van de goede positie van de dollar.

Eigenmerkproducten

Topman Frans Muller zegt dat Ahold zich ervoor inzet om de prijzen betaalbaar te houden. “Onze eigenmerkproducten, met goede kwaliteit en voor een lagere prijs dan A-merken, hebben een prominentere plek gekregen in onze winkels. In de Benelux heeft ons eigen merk ongeveer de helft in het aandeel verkochte voeding. In de Verenigde Staten is dat ongeveer 30%.” Welk aandeel de inflatie had in de winst, maakt het bedrijf niet bekend. De inkoopkosten stegen wel van € 13,2 miljard naar € 14,4 miljard.

Minder verkocht in Europa

In Europa blijft de omzet met € 7,6 miljard ongeveer gelijk aan die van vorig jaar. Door het marktaandeel te vergroten, kon Ahold de omzet gelijk houden, want het aantal verkopen nam af in Europa. Vorig jaar nam Ahold bijvoorbeeld 38 Deen supermarkten over. Wanneer deze nieuwe aankopen niet worden meegerekend, daalt de omzet met 3,1%. De marges in Europa gaan van 4,7% naar 3,5%. In 2021 profiteerde het bedrijf nog sterk van de lockdown. De hogere inkoopkosten hebben de marges ook naar beneden gedrukt. Bovendien schrijft het bedrijf in België te maken te hebben met een ‘zeer uitdagende’ markt.

In de VS draaide Ahold een enorm goed eerste kwartaal met een omzet van € 12,2 miljard, een groei van 5.8% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Het afgelopen jaar nam Ahold daar de supermarkt de Southeastern Grocers over.

Dalende omzet Bol.com

Hoewel Ahold positieve cijfers presenteert, zijn beleggers niet zo tevreden. Op de beurs zakte de koers van het bedrijf met 5,6 punten. Dit komt volgens kenners met name door de dalende omzet bij webwinkel Bol.com (-7%). Dit bedrijf zal later dit jaar naar de beurs worden gebracht.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin