Skip to content

Albert Heijn: PlanetProof hoeft niet weg na uitbreiding ‘Beter voor’

Constantijn Ninck Blok, directielid van Albert Heijn, denkt dat met het worden van een open keurmerk Beter voor Natuur & Boer niet te veel gaat concurreren met PlanetProof.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Bij groenten en fruit ziet Blok de komende jaren behoorlijk veel stappen naar verduurzaming die tot uiting moeten komen in een meerprijs.

Bij groenten en fruit ziet Blok de komende jaren behoorlijk veel stappen naar verduurzaming die tot uiting moeten komen in een meerprijs.

Nog deze maand wordt het Albert Heijn-label Beter voor Natuur & Boer omgezet in een open keurmerk voor alle telers. Albert Heijn denkt daarmee niet het keurmerk PlanetProof kapot te concurreren.

Dat zegt Constantijn Ninck Blok, directielid van Albert Heijn (AH) en verantwoordelijk voor het programma Beter voor Natuur & Boer. In dat programma krijgen telers een meerprijs voor extra verduurzaming.

Op het Verscongres van kennisinstituut EFMI zei Blok dat de omzetting van het AH-label naar een onafhankelijk keurmerk organisatorisch bijna afgerond is. “Over een paar weken is de stichting waar het keurmerk onder valt klaar. We benaderen nu bestuursleden. We zijn benieuwd wie zich meldt als partner. We vinden het als Albert Heijn wel een beetje spannend omdat het ons kindje is, waarvoor we het stuur straks uit handen geven.”

Elkaar uitdagen

Blok reageerde op vragen over het motief voor deze stap. Er is al een stichting die hetzelfde doet, namelijk Stichting Milieukeur met het keurmerk On the Way to PlanetProof. “Ik denk dat er behoefte is aan gezonde concurrentie. Er is ook nog veel te doen. Laten we elkaar uitdagen, maar niet de tent uitvechten.”

Blok ziet nog verschillen tussen beide keurmerken, al is Beter voor Natuur & Boer nu nog een label, zonder keurmerkerkenning. Zo is het AH-programma meer ingesteld op extensivering bij melkveehouderij en is de meerprijs ook bij groenten en fruit geregeld.

Meer partijen die kosten vergoeden

Bij groenten en fruit ziet Blok de komende jaren behoorlijk veel stappen naar verduurzaming die tot uiting moeten komen in een meerprijs. Ook onder een onafhankelijke besturing van Beter voor Natuur & Boer. Die extra kosten voor verduurzaming betaalt Albert Heijn nu, claimt Blok, en niet de consument. Albert Heijn kan dat nu niet doorrekenen aan klanten omdat anders een groot prijsgat met concurrenten ontstaat.

Blok verwacht dat de markt naar een toestand waarin meer partijen die kosten vergoeden en doorrekenen gaat. De kosten voor verduurzaming worden zo niet bij telers neergelegd. Als het Beter voor Natuur & Boer-programma een open keurmerk wordt, zullen meer supermarkten die meerprijs betalen. Als dat gebeurt, is het doorrekenen van de kosten aan consumenten makkelijker.

Dat meer supermarkten aansluiten bij Beter voor Natuur & Boer is te verwachten. Recent zei Aldi Nederland dat het andere supermarkten zal volgen als die kiezen voor Beter voor Boer en Natuur. Nu is Aldi een van de meest betrokken partners in On the Way to PlanetProof.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin