Skip to content

Arla breidt plantaardig assortiment verder uit

Arla brengt een jaar na de lancering van Jörd een breder plantaardig assortiment op de markt.

Updated on:
Bedrijven
Nieuws
Eiwittransitie
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Zuivelconcern Arla intensiveert de inzet op plantaardige producten. Volgende week zet het Noord-Europese concern een nieuwe plantaardige drank met vanillesmaak in de markt en later dit jaar een ‘spraedable’ (smeerbaar product) als alternatief voor zijn mengboter Kaergården, die is gebaseerd op boter en plantaardige olie.

Dit vertelt directeur Hanne Søndergaard, verantwoordelijk voor innovatie en marketing, tegenover het Deense financiële dagblad Børsen. De verbreding volgt op de succesvolle lancering van een haverdrank een jaar geleden. Dit gebeurde in reactie op de Zweedse haverdrankfabrikant Oatly. Arla kwam met Jörd. Het bedrijf claimt daarmee op de Deense markt een aandeel van 5% te hebben bereikt. De bedoeling is om ook andere Europese markten ermee te voorzien.

Scepsis op vegetarische intitiatieven Arla

De markt voor plantaardige zuivelvervangers, zoals behalve haverdranken tevens rijst-, amandel- en sojadranken groeit relatief sterk, maar blijft vooralsnog klein ten opzichte van echte melkproducten.

De Deense melkveehouderij reageerde vorig jaar buitengewoon sceptisch op de vegetarische initiatieven van het concern. Volgens belangenorganisatie LDM is een en ander mogelijk niet in lijn met de statuten van de coöperatie. Uitgaande daarvan zou Arla zich moeten beperken tot de verwerking en afzet van melkproducten.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin