Skip to content

Bedrijfsgroei PepsiCo zorgt voor meer uitstoot en plasticgebruik

Voedingsbedrijf PepsiCo verbruikte vorig jaar meer nieuw plastic dan in basisjaar 2020, terwijl het doel is om het gebruik te verminderen.

PepsiCo

Foto: Canva

Voedingsbedrijf PepsiCo verbruikte vorig jaar meer nieuw plastic dan in basisjaar 2020, terwijl het doel is om het gebruik te verminderen.

In 2022 groeide het verbruik van nieuw plastic met 11%. Het doel is om de hoeveelheid nieuw plastic in 2030 juist verminderd te hebben met 20%. Volgens het bedrijf komt dat door groter dan verwachte groei van het bedrijf, beperkte beschikbaarheid en hoge kosten van gerecycled plastic. Dat staat in het duurzaamheidsrapport dat de producent van van onder andere Lay‘s, Doritos, Pepsi en Quaker onlangs publiceerde.

40% minder uitstoot in 2030

Mede door het hogere plasticverbruik steeg de uitstoot in scope 3, oftewel de indirecte uitstoot van CO2door bedrijfsactiviteiten van andere organisaties. Het doel is om in 2030 40% minder uitstoot te realiseren in 2030. Vorig jaar ging de uitstoot juist met 7% omhoog. Voor de totale uitstoot in scope 1, 2 en 3 is het doel om een reductie van meer dan 40% te bewerkstelligen. In 2022 ging de totale uitstoot omhoog met 4%. Naast meer gebruik van verpakkingen, waren ook meer transport, meer uitbesteding van productie en andere aankopen vanwege bedrijfsgroei redenen voor de grotere uitstoot.

Voortgang

Op andere punten was er wel voortgang. Zo heeft de producent de doelstelling om 100% van de verpakkingen recyclebaar, composteerbaar, bio-afbreekbaar of herbruikbaar te maken tegen 2025. In 2022 was dat het geval voor 88% van de verpakkingen, tegenover 87% een jaar eerder.

Gezondere producten

Ook op het gebied van gezondere producten was er voortgang. In 2025 moet meer dan 67% van de dranken minder dan 100 kilocalorieën van toegevoegde suikers bevatten per 350 milliliter. Vorig jaar was dat voor 56% van de dranken het geval, tegenover 53% in 2021. Het doel om 75% of meer van de voedingsproducten niet meer dan 1,1 gram verzadigd vet per 100 kilocalorieën te laten bevatten is al behaald in 2021, en in 2022 bleef dat percentage steken op 75%.

Regeneratieve landbouw

PepsiCo wil in 2030 op 2,8 miljoen hectare waar gewassen voor haar voedselproducten geteeld worden dat regeneratieve landbouw geïmplementeerd wordt. In 2022 was dat het geval voor 364.000 hectare, tegenover 139.000 hectare een jaar eerder. Over zeven jaar moet ook 100% van de belangrijkste ingrediënten, waaronder aardappelen, mais, haver, plantaardige oliën en granen, duurzaam gecertificeerd ingekocht worden. Vorig jaar was dat het geval voor 55% van de ingrediënten.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin