Belgen blijven vlees eten, wel meer variatie in eiwitbron

27-06 | |
De belangrijkste reden om vlees te eten is de smaak: men vindt vlees lekker en het wordt geassocieerd met genieten. Foto: Canva
De belangrijkste reden om vlees te eten is de smaak: men vindt vlees lekker en het wordt geassocieerd met genieten. Foto: Canva

Het grootste deel van de Belgen eet vlees, maar het aantal maaltijden dat ze vlees eten wordt minder.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureaus GfK en iVox, die onderzoek deden in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam). 96% van de Belgen eet vlees. De belangrijkste reden om vlees te eten is de smaak: men vindt vlees lekker en het wordt geassocieerd met genieten. Ook zien Belgen vlees als een essentiële bron van nutriënten. De derde reden om vlees te eten is dat het een gewoonte is. 68% geeft aan dat dit de reden is om vlees te eten. Het kopen, bereiden en bedenken van recepten kost weinig moeite.

Andere eiwitbron kiezen

Belgen verminderen wel het aantal maaltijden waarin ze vlees eten. Er wordt steeds vaker gekozen voor een andere eiwitbron, waardoor het vleesverbruik op de lange termijn minder wordt (1 à 2% per jaar). Negen op de tien geeft aan niet negatief tegenover vlees te staan. De grootste drijfveer om meer verschillende eiwitbronnen te eten is het doorbreken van de vaste routine. 9% vindt dat vlees niet past in een gezond voedingspatroon. Voor 29% is zorgen over het milieu en klimaat een argument om vaker te variëren.

Voorkeur ligt bij vlees uit België

17% zegt bijna dagelijks vlees te eten. Deze groep is kleiner geworden. In 2014 was dit nog 24%. 8% eet niet wekelijks vlees, 4% eet nooit vlees. Driekwart van de Belgen eet regelmatig vlees en wisselt dit af met vis en vegetarisch. Iets meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat het land van herkomst invloed heeft op hun aankoopkeuze van vers vlees. 95% geeft aan een voorkeur te hebben voor vlees uit België.

Coronacrisis

Tussen 2014 en 2018 daalde het thuisverbruik van vlees en gevogelte jaarlijks met 3%, in 2018 met 2% en in 2019 met 1%. Daar stond wel een toenemend verbruik buitenshuis tegenover. Tijdens de coronacrisis steeg het verbruik thuis. In 2021 was er een thuisverbruik van 28,4 kilo per capita. Dat is 9% meer dan in 2019 voor de coronacrisis.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Kloosterman


Beheer