Belgisch bakkerijbedrijf voorziet forse prijsverhogingen

03-05 | |
Foto: La Lorraine Group
Foto: La Lorraine Group

La Lorraine Group verwacht dat de kosten voor grondstoffen, verpakkingen, energie en lonen zeker heel 2022 hoog blijven.

De Belgische brood- en gebakfabrikant La Lorraine Bakery Group verwacht dat de omzet in 2022 aanzienlijk hoger uit zal komen door een sterke volumegroei aan de ene kant en significante prijsverhogingen door de voortdurende crisis in de grondstoffen- en energiemarkt aan de andere kant.

Prijsverhogingen

La Lorraine Group verwacht dat de kosten voor grondstoffen, verpakkingen, energie en lonen, die begonnen te stijgen in de tweede helft van 2021, zeker heel 2022 hoog blijven. “Het doel is die kostenverhogingen zo veel mogelijk te neutraliseren door de prijsverhogingen die zijn doorgevoerd tussen eind 2021 en de eerste maanden van 2022”, aldus het jaarverslag.

La Lorraine is met 15 moderne bakfabrieken en 4.300 werknemers actief in meer dan 30 landen. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van € 885 miljoen, 19% meer dan in 2020 en ook 5% hoger dan het pre-coronajaar 2019. De nettowinst kwam met € 25 miljoen € 22 miljoen hoger uit dan een jaar eerder. Bijna een derde van de omzet komt uit Oost-Europa, Turkije en het Midden-Oosten, de rest uit West-Europa. De inkoopkosten voor grondstoffen, verpakkingen en andere verbruiksartikelen stegen van € 335 miljoen naar € 394 miljoen.

“Na de covid-dip van 2020 hebben we een sterke comeback gemaakt, ondanks lockdows in het eerste kwartaal en een onvoorzien tekort aan grondstoffen, een slechte tarweoogst en inflatie in de tweede jaarhelft. Het jaar 2022 is begonnen met een nieuwe uitdaging door de Oekraïne-oorlog. Dat vereist opnieuw een enorme inspanning om de effecten van de kosteninflatie in de markt te neutraliseren”, zegt CEO Guido Vanherps.

Lees meer over de brood-, meel- en graansector op deze themapagina

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer