Doorgaan naar artikel

Glanbia wil echt af van Ierse zuivelactiviteiten

Glanbia wil af van de Ierse zuivelactiviteiten en heeft nieuwe plannen op tafel gelegd.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Foto: Canva en Ganbia premium

Foto: Canva en Ganbia

Foodbedrijf Glanbia wil eindelijk wel eens af van de Ierse zuivelactiviteiten en heeft nieuwe plannen op tafel gelegd. Maar de melkveehouders reageren terughoudend. “Wij kijken wat de gevolgen zijn voor de boeren.”

Het foodbedrijf Glanbia is van oorsprong een Iers zuivelbedrijf, maar heeft nu een veel bredere missie. “Wij willen een antwoord bieden op de voedingsvraag van de moderne wereld en de wens van mensen naar een meer evenwichtig leven. Wij willen betere voeding leveren voor elke stap van de levensreis. Daarom zoeken we steeds wegen om betere, gezondere en slimmere producten te maken die passen bij de levensstijl en behoeften van mensen in de hele wereld.”

Fusie Ierse zuivelcoöperaties

Glanbia is een internationale onderneming geworden die zich vooral richt op gezonde- en sportvoeding en de ingrediënten daarvoor. Glanbia, goed voor een jaaromzet van € 2,7 miljard en met 7.000 werknemers, voert onder meer merken als Slimfast, de eiwitrijke reep Think! en een reeks prestatieverhogende poeders en dranken onder het merk Optimum Nutrition. Daarnaast is het bedrijf nog altijd één van de grotere fabrikanten van kaas, vooral in de Verenigde Staten, vaak in de vorm van joint ventures met anderen.

We zullen de voorstellen aandachtig bestuderen voordat we besluiten of we het aanbevelen of niet

Maar er is één divisie waar het concern al tijden van af wil: de zuivelactiviteiten in Ierland zelf. Glanbia verlaat daarmee in feite zijn ‘roots’ want het bedrijf is in de jaren negentig ontstaan uit de fusie van twee grote Ierse zuivelcoöperaties, Avenmore en Waterford. Die twee groeperingen waren het resultaat van een lange concentratiegolf in de versnipperde Ierse melkveewereld. De AvenmoreWaterford Group besloot in 1999 die moeilijke naam op te geven en verder door het leven te gaan als Glanbia.

Andere strategie

Vanwege die historie zijn de oorspronkelijke coöperatieleden, nu verenigd in Glanbia Co-op, nog steeds de grootste aandeelhouder in Glanbia plc, de Engelse aanduiding voor een beursgenoteerd bedrijf. Omgekeerd bezit die plc ook 40% van het Ierse zuivelbedrijf Glanbia Ireland, met elf fabrieken de grootste melkverwerker in het land. In de besturen van alle drie eenheden zitten ook vertegenwoordigers van de andere organisaties. De productie van ‘eenvoudige’ zuivel past echter al jaren niet meer bij de strategie van Glanbia plc. Al in 2010 werd een eerste poging ondernomen om de activiteiten te verkopen aan de Co-op. Maar dat voorstel strandde omdat met 73% van de stemmen net niet de vereiste driekwart meerderheid werd behaald. In 2017 werd wel een nieuwe organisatie opgezet waarbij Glanbia Co-op 60% en Glanbia plc 40% van Glanbia Ireland in handen kregen.

Bedrijven worden gescheiden

Nu doet de plc een nieuwe poging om van Glanbia Ireland af te komen. Het plan is dat de coöperatie de 40% aandelen overneemt voor een bedrag van € 307 miljoen. De Co-op zal dat deels financieren door aandelen in de beursgenoteerde onderneming te verkopen terwijl de rest wordt ‘uitgedeeld’ aan de melkveehouders. Onderlinge bestuurszetels worden opgegeven en beide bedrijven worden, op wat levercontracten na, na dertig jaar feitelijk gescheiden.

Maar de melkveehouders zijn opnieuw, aan het twijfelen. Voorzitter Pat McCormack van de Irish Creamery Milk Suppliers Association: “We zullen de voorstellen aandachtig bestuderen voordat we besluiten of we het aanbevelen of niet. Glanbia plc heeft een enthousiaste en positieve visie over de toekomst van de Co-op maar daarvoor is het absoluut niet noodzakelijk dat de Co-op Glanbia Ireland volledig overneemt. Bij al dit soort transacties is onze vraag steeds: wat is het belang op lange termijn voor de boerenleveranciers. Dat is ons begin- en eindpunt. Met alle respect voor beide partijen, maar wij kijken wat de gevolgen zijn voor de boeren. Het is niet eenvoudigweg een kwestie van de boeren de ruimte bieden om te beslissen over hun eigen melkprijs.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin