Skip to content

China drukt resultaten Ausnutria

De omzet van Ausnutria Dairy Corporation is in de eerste helft van 2023 met 9% gedaald naar € 465 miljoen.

Ausnutria China

De omzet van babyvoeding op basis van geitenmelk onder het merk Kabrita daalde in China met 20% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Foto: Boerderij

De omzet van Ausnutria Dairy Corporation is in de eerste helft van 2023 met 9% gedaald naar € 465 miljoen.

Het bedrijfsresultaat daalde met 5% naar € 48,2 miljoen en de nettowinst viel, met € 24.4 miljoen, 23% lager uit. De daling werd sterk beïnvloed door valutaverschillen van rond de 10%. Exclusief valutaverschillen laten de cijfers een redelijke stabiele ontwikkeling zien, zo meldt de onderneming in een persbericht.

China is voor Ausnutria nog steeds veruit de belangrijkste afzetmarkt. De omzet van babyvoeding op basis van geitenmelk onder het merk Kabrita daalde in China met 20% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit een beursbericht. Dit is volgens de onderneming vooral een gevolg van een verdere daling van de geboortecijfers, het opruimen van oude voorraden en het stroomlijnen van de distributiekanalen.

De zuivelonderneming signaleert wat betreft de markt voor baby- en kindervoeding in China toenemende concurrentie en een versnelde merkconsolidatie. Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen kromp de markt voor babyvoeding op basis van koe- en geitenmelk met respectievelijk 14 en 14,7%. De Ausnutria-merken presteerden naar eigen zeggen cumulatief beter dan de markt.

Marktpositie Ausnutria in China

Als gevolg van een nieuwe aanscherping van regels en wetten voor export van baby- en kindervoeding naar China heeft de zuivelonderneming zijn grootste merken afgelopen half jaar opnieuw laten registreren. Volgens Bart van der Meer, executive director Ausnutria Dairy, ging het om een kostenintensief traject maar was het nodig om een onderscheidende marktpositie te behouden. Verder verwacht de onderneming zijn marktpositie in de Chinese voedingsingrediëntenmarkt te versterken, onder meer als gevolg van een groter aandeel in de Chinese dochteronderneming Bioflag.

Buiten China groeide de omzet in Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Dit was echter onvoldoende om de daling in China te compenseren. Gedurende de eerste helft van dit jaar was China goed voor zo’n 80% van Ausnutria’s totale omzet.

Investeringen van Ausnutria in Nederland

Ausnutria’s sterke positie in de categorie geitenmelk en de kansen die deze productgroep biedt, blijven een belangrijke basis voor investeringen van Ausnutria in Nederland. De bouw van Ausnutria’s nieuwe droogtoren voor halffabricaat kindervoeding in Heerenveen wordt begin 2024 afgerond. Begin dit jaar werden er onder meer als gevolg van de gewijzigde marktomstandigheden reorganisatieplannen en aanpassingen in de managementstructuur aangekondigd. Dit proces loopt. Onderdeel hiervan is de werving van een nieuwe CEO. Afgelopen half jaar werd er onder meer in de verkoop- en distributiekosten gesneden. Ook de administratieve- en R&D kosten vielen lager uit. Hierdoor was de onderneming beter in staat de hogere melkprijzen in Nederland en de gestegen valutakosten op te vangen.

De Chinese zuivelonderneming Yili heeft sinds begin 2022 een belang van 60% in Ausnutria.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin