Skip to content

Danone boekt goede cijfers; vertrek Rusland kost € 200 miljoen

Danone heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2023 op vergelijkbare basis opgevoerd met 8,4% naar € 14,167 miljard.

Van de drie categorieën van Danone laat zuivel en plantaardig een volumedaling met 3,3% zien. - Foto: Danone

Van de drie categorieën van Danone laat zuivel en plantaardig een volumedaling met 3,3% zien. - Foto: Danone

Voedings- en zuivelbedrijf Danone heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2023 op vergelijkbare basis opgevoerd met 8,4% naar € 14,167 miljard.

Dat was te danken aan verdere prijsverhogingen met daartegenover een lichte daling van de volumes. De nettowinst kwam met € 1,093 miljard nagenoeg de helft hoger uit dan een jaar eerder. Danone meldt verder dat het gedwongen vertrek uit Rusland het bedrijf € 200 miljoen kost. Daarbij komt nog € 500 miljoen aan waardeverlies door de sterk gedaalde koers van de roebel tegenover de euro.

Danone-topman Antoine de Saint-Affrique spreekt van ‘solide resultaten in een nog altijd wisselvallige en uitdagende omgeving’. In Europa voerde het bedrijf de prijzen op met 11,5%, maar nam het volume met 5,1% af. In Duitsland verdwenen producten door prijsconflicten geruime tijd uit sommige winkels, maar die situatie is weer genormaliseerd.

Danone pakt productaanbod aan

Van de drie categorieën laat zuivel en plantaardig een volumedaling met 3,3% zien. De omzet aan deze producten ging door de prijsverhogingen wel met 6,6% omhoog. Danone is in Europa nog steeds bezig met het ‘transformeren’ van het productenaanbod waarbij minder goed draaiende merken worden aangepakt. De categorie speciaalvoeding zag het volume dalen met 1,7% en de omzet stijgen met 4,9%. Bij de categorie flessenwater bleef het volume onveranderd en vielen de verkopen 9,6% hoger uit.

De Saint-Affrique is tevreden over de gang van zaken, maar waarschuwt dat Danone er nog niet is: ​“De laatste paar maanden hebben we verdere vooruitgang geboekt met onze strategische agenda met het verder versterken van onze kernproducten, investeren in onze winnaars en aanpakken van slecht presterende producten.” Het bedrijf zegt de eerste tekenen van succes daarvan te zien, maar weet dat het werk nog niet is gedaan. Danone is meer dan ooit gefocust op het bouwen van verdere veerkracht, aldus de topman.

Rusland neemt controle lokale Danone over

Wat Rusland betreft was Danone in oktober vorig jaar begonnen met het overdragen van zijn business, wat volgens schema verliep. Op 16 juli vernam het bedrijf dat de Russische autoriteiten Danone Russia onder ‘de tijdelijke externe administratie van de federale dienst voor onroerend goed management’ had geplaatst. Twee dagen later werd dit gevolgd door het vervangen van de voltallige directie.

“Deze veranderingen vonden plaats zonder dat Danone daarvan wist of goedkeuring had gegeven. Hoewel Danone niet langer de controle heeft over het management van zijn activiteiten in Rusland, blijft het wel de wettelijke eigenaar.” De onderneming zal die Russische activiteiten vanaf de tweede jaarhelft 2023 niet meer in de cijfers meetellen.

Lees ook: Alpro (onderdeel van Danone) gelooft in kleine stappen en wil prijsdrempels overwinnen

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin