Skip to content

Danone legt meer focus op zijn kernmerken

Danone gaat meer nadruk leggen op de groei van zijn kernmerken en regio’s.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Danone gaat meer nadruk leggen op de groei van zijn kernmerken en regio’s.

Het Franse zuivel- en foodbedrijf wordt ook meer selectief bij het betreden van nieuwe segmenten en markten. Dat staat in een strategisch plan ‘Renew Danone’ dat is opgesteld onder leiding van de nieuwe CEO Antoine de Saint-Affrique. “Het plan stelt Danone in staat om het contact met een duurzaam winstgevend groeimodel te herstellen. Het realiseren van het plan wordt makkelijker gemaakt door een sterker verband tussen doel en prestaties”, aldus het bedrijf.

Een sterk pakket merken

De Saint-Affrique heeft de afgelopen maanden Danone ‘holistisch tegen het licht gehouden’. Dat heeft bevestigd dat het bedrijf actief is in gezonde, trendy en groeiende productcategorieën, over een sterk pakket merken beschikt en een evenwichtige geografische spreiding heeft in zowel bestaande als opkomende markten. “Tegelijk werd Danones historisch onderpresteren vergeleken met zijn markten erkend, dat kan worden toegerekend aan een gebrek aan focus voor de kernmerken, late en ondermaatse innovatie, onsamenhangende uitvoering en lage investeringen”, luidt het harde oordeel.

Het innovatiemodel opschalen

Om die problemen te verhelpen wil De Saint-Affrique de kwaliteit van elke stap van de uitvoering opvoeren, het innovatiemodel opschalen en meer investeren in consumentenwaarde, merken en commerciële ontwikkeling. Het bedrijf moet sneller reageren op marktkansen en opdoemende problemen, maar tegelijk ook meer meer gediciplineerd zijn bij de kapitaaltoewijzing. Dit en de komende twee jaar al wil de CEO een omzetgroei bereiken van tussen de 3 en 5%. Het operationele inkomen moet dan sneller groeien. De kapitaalinvesteringen blijven daarbij beperkt tot maximaal 4,5% van de omzet. ‘’We gaan een vernieuwingsreis in om Danone terug te brengen waar het hoort”, zegt De Saint-Affrique er zelf over.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin