Duits marktaandeel van Vion krimpt

24-05 | |
Tönnies had in 2021 een marktaandeel van 31%, Westfleisch volgt als tweede met een marktaandeel van 14%, Vion staat derde met 13,5%. - Foto: Misset
Tönnies had in 2021 een marktaandeel van 31%, Westfleisch volgt als tweede met een marktaandeel van 14%, Vion staat derde met 13,5%. - Foto: Misset

Het Duitse marktaandeel van Vion krimpt naar 13,5%, Tönnies blijft met een marktaandeel van 31% de grootste.

De Duitse vestigingen van Vion slachtten in 2021 7 miljoen varkens, een daling van 7,9% ten opzichte van 2020. Daarmee krimpt het marktaandeel van 14,3% naar 13,5% en komt de slachterijketen op de derde plaats in de ranglijst van Duitse slachterijen. Dit blijkt uit de jaarlijkse slachterijranglijst van de belangenorganisatie Interessengemeinschaft der Schweinehalter Deutschland (ISN).

Westfleisch neemt stokje van Vion over

Tönnies is en blijft de grootste slachterij van Duitsland met een marktaandeel van 31% en bijna 16 miljoen geslachte varkens. Tönnies wist ondanks alle coronaproblemen in de slachterijwereld haar marktaandeel met 0,2% uit te breiden. Westfleisch slachtte 7,26 miljoen varkens en verdringt daarmee Vion van de tweede plaats van de ISN-ranglijst. Danish Crown volgt als nummer 4 op grote afstand met 2,94 miljoen slachtingen. De 10 grootste slachterijen in Duitsland zijn goed voor 81,1% van alle slachtingen.

Meer varkens uit diervriendelijke stallen

De afgelopen twee jaar van crisis zorgden er volgens ISN-marktanalist Klaus Kessing voor dat er een herstructurering plaatsvindt. De grotere slachterijen richten zich steeds meer op gerichte bediening van bepaalde marktsegmenten en zoeken daarbij gerichte samenwerkingsverbanden.

Daarnaast neemt het aandeel varkens uit dierwelzijnsvriendelijkere stallen toe. Er worden steeds meer varkens volgens het Initiative Tierwohl (ITW) aangeboden, al beperkt dat zich vooral tot houdingsniveau 2. Bij de grotere slachterijen ligt het aandeel ITW-varkens tussen de 30 en 70%, het aandeel niveau 3 en 4 is minimaal. Het is de vraag of dat aandeel op korte termijn zal stijgen vanwege de stijgende consumentenprijzen en inflatie, waardoor de prijsgevoeligheid van consumenten toeneemt. Het is dus afwachten of het door de detailhandel voorgestelde aandeel van meer dierenwelzijn gerealiseerd kan worden.

van der Linde


Beheer