General Mills, met merken als Cheerios, Häagen-Dazs en Old El Paso, boekte over het financiële jaar een operationele winst van $ 3,1 miljard, 6% meer dan een jaar eerder. Foto: ANP
In dit artikel
Het Amerikaanse voedingsconcern General Mills heeft in het boekjaar tot eind mei de vergelijkbare verkopen zien toenemen met 4% naar $ 18,1 miljard.
In het laatste kwartaal van dat boekjaar daalden de verkopen echter met 6% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen de vele lockdowns in de wereld de vraag naar thuis-eten sterk stuwde. In de regio Europa en Australië lagen de verkopen met $ 1,98 miljard 3% hoger.
Hoge prijzen grondstoffen
General Mills, met merken als Cheerios, Häagen-Dazs en Old El Paso, boekte over het financiële jaar een operationele winst van $ 3,1 miljard, 6% meer dan een jaar eerder. In het laatste kwartaal kwam die operationele winst 34% lager uit, deels door ongunstige valuta-ontwikkelingen. Topman Jeff Harmening is tevreden met de ‘resultaten die we onder moeilijke omstandigheden hebben geleverd’. Hij waarschuwt verder voor kostendruk op korte termijn door de hoge prijzen voor agrarische grondstoffen.
Voeding voor thuis
Het foodbedrijf verwacht dat de veranderingen in het consumentengedrag vanwege de coronapandemie ertoe zullen blijven leiden dat de vraag naar voeding voor thuis op een hoger niveau ligt dan voor de crisis. “Die veranderingen omvatten meer thuis werken en een toegenomen waardering voor koken en bakken. De onderneming wil van deze kansen profiteren door versterking van de merken, innovatie en meer mogelijkheden om winstgevende groei te genereren.”
De merkenportefeuille wordt wel opgeschud met de recente aankoop van de divisie huisdierenvoeding van Tyson Foods en anderzijds de verkoop van de Europese activiteiten van yoghurtdrankje Yoplait aan de Franse zuivelcoöperatie Sodiaal.