Doorgaan naar artikel

GfK: boodschappen doen kost € 1.500 meer dan jaar geleden

Consumenten zijn in de supermarkt gemiddeld 18,5% meer kwijt aan de boodschappen dan 11 maanden geleden. Een gezin geeft nu gemiddeld € 1.500 per jaar méér aan boodschappen uit. Er zit wel veel verschil tussen producten wat betreft prijsstijging

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Consumenten zijn in de supermarkt gemiddeld 18,5% meer kwijt aan de boodschappen dan 11 maanden geleden. Een gezin geeft nu gemiddeld € 1.500 per jaar méér aan boodschappen uit. Er zit wel veel verschil tussen producten wat betreft prijsstijging. Brood, pasta en keukenpapier zijn bovengemiddeld in prijs gestegen. Voor chocolade, bananen en schoonmaakartikelen betalen consumenten ongeveer net zoveel als 11 maanden geleden.

Dat meldt de NOS op basis van cijfers van marktbureau GfK over de periode september 2021 tot en met juli 2022. Een gezin met vier personen geeft gemiddeld € 7.000 tot € 8.000 per jaar uit aan boodschappen, zegt Norman Buysse van GfK tegen de NOS. “Een gezin is nu gemiddeld € 1.500 per jaar méér aan boodschappen kwijt dan 11 maanden geleden. De stijging gaat nog wel even duren. In ieder geval tot het najaar en wellicht de winter. Want de factoren die van invloed zijn op de prijsverhogingen, zoals de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten, blijven nog wel even van kracht.”

Het onderzoeksbureau GfK noteerde van september 2021 tot eind juli 2022 de prijs van 55 basisproducten in negen supermarktketens, zoals gehakt, biscuits en koffie. Iedere vier weken wordt voor dit ‘boodschappenmandje’ een gemiddelde prijsverandering berekend. Acties een aanbiedingen laat GfK buiten beschouwing. Buysse: “Niemand koopt exact dat mandje, maar het geeft een goed beeld van wat de prijzen doen in de supermarkt.”

Discountsupermarkten steeds populairder

GfK maakte eerder dit jaar bekend dat discountsupermarkten als Aldi, Lidl en Dirk populairder worden. Hun marktaandeel lag begin dit jaar zo’n 3% hoger dan begin vorig jaar. En consumenten kopen vanwege de grote prijsstijgingen meer huismerken en minder A-merken.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin