Doorgaan naar artikel

‘Groen product’ bijmengen, net als biobrandstof

Het voedselsysteem blinkt uit in innovatie.

Column
Food
'Net als bij benzine kun je de zuivelbedrijven en slachterijen verplichten 25% groene producten aan te kopen, en de meerkosten aan boeren te vergoeden'. Foto: Canva premium

'Net als bij benzine kun je de zuivelbedrijven en slachterijen verplichten 25% groene producten aan te kopen, en de meerkosten aan boeren te vergoeden'. Foto: Canva

Het voedselsysteem blinkt uit in innovatie.

Ook met de huidige inflatie besteden we nog geen 15% van ons inkomen aan voedsel. Boerenfamilies hebben daar fors aan bijgedragen door te vernieuwen of zelfs door uit de landbouw te vetrekken zodat de productie per man kon worden opgevoerd.

Wat mij betreft is het nu wel genoeg geweest. Nog lagere voedselprijzen zodat de consument meer geld overhoudt voor een nieuw mobieltje of een extra stedentrip, lijkt me niet meer de eerste zorg. Dat sommigen van de voedselbank afhankelijk zijn, lossen we niet op met nog lagere voedselprijzen, dat is een inkomensprobleem; daar kun je beter de bijstand, de AOW of het minimumloon voor verhogen.

De innovatiekracht kan komende decennia beter worden ingezet om de klimaatsverandering te lijf te gaan, de biodiversiteitsproblemen op te lossen en te zorgen voor een gezond en duurzaam menu. Het lijkt me zelfs geen drama als dat tot wat hogere prijzen leidt, dat kan via de inkomstenbelasting voor arme gezinnen gecompenseerd met het geld dat we anders kwijt zijn aan hogere dijken of duurdere gezondheidszorg.

Boeren hebben al grote bijdrages geleverd aan duurzamere productie. Velen willen daar graag verdere stappen mee maken, maar lopen aan tegen de werking van de markt: hun duurzamere producten zijn duurder, de consument wil er niet voor betalen.

Net als bij de Nutri-Score kunnen we boerderijen en hun productie indelen met een groene, gele, oranje en rode Eco-score naar de mate van duurzaamheid

Een oplossing voor deze puzzel ligt in verplichte bijmenging, net als we doen met biobrandstoffen in de benzine. Net als bij de Nutri-Score kunnen we boerderijen en hun productie indelen met een groene, gele, oranje en rode Eco-score naar de mate van duurzaamheid. Net als bij biologische producten en al die private schema’s kan dat gecertificeerd. Net als in de jaren vijftig kun je met een steekproef van bedrijven de kostprijs van de groene bedrijven uitrekenen en die vergelijken met de gele.

Richten op duurzaamheid

Net als bij benzine kun je de zuivelbedrijven en slachterijen verplichten 25% groene producten aan te kopen, en de meerkosten aan boeren te vergoeden. En als er meer dan 25% van de bedrijven groen is geworden, gaan de eisen voor groen omhoog. Op Europees niveau lijkt het me een haalbare aanpak om de geweldige innovatiekracht van het systeem te richten op duurzaamheid in plaats van op nog lagere winkelprijzen.

Als we vanwege de Oekraïense oorlog Farm-to-Fork ter discussie stellen, zouden we het ook hier over moeten hebben.

Snel delen

Image
Krijn Poppe

Landbouweconoom

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin