Groothandel Sligro ziet herstel doorzetten, wel personeelstekort

21-07 | |
Foto: ANP/Sem van der Wal
Foto: ANP/Sem van der Wal

Groothandelaar Sligro heeft in het tweede kwartaal verder herstel gezien van de coronacrisis. Bedrijven die klant zijn bij Sligro zoals cafés, restaurants, nachtclubs en pretparken zagen de klandizie toenemen en daar profiteerde het groothandelsbedrijf ook van.

Tegelijkertijd heeft Sligro moeite om weer op te schalen naar het niveau van voor de coronacrisis door personeelstekorten. Het bedrijf zegt niet altijd het gewenste niveau van dienstverlening te halen.

Gestegen prijzen

Ook had Sligro te maken met gestegen prijzen voor energie en ook voor het voedsel dat de groothandel verkoopt. Het bedrijf probeerde prijsverhogingen op te vangen door de eigen efficiency te verbeteren, maar dat lukte maar ten dele. Een groot deel van de prijsverhogingen moest Sligro daarom doorberekenen.

In Nederland nam de omzet in de eerste zes maanden met ongeveer een derde toe tot ruim € 1 miljard, waar dat een jaar eerder € 719 miljoen was. Vooral in de bezorging was er veel groei. Ook in België kwam er zo’n derde omzet bij, tot € 103 miljoen.

Een daling in de afzet van rookwaren drukte wat op de winstmarge. En ook was Sligro meer kwijt aan zijn personeel en logistiek, onder meer door hogere dieselprijzen en de inzet van buitenlandse chauffeurs, die bovendien in hotels moesten worden ondergebracht. Desondanks kon er een nettowinst van € 23 miljoen de boeken in. Een jaar eerder was dat nog een verlies van € 7 miljoen.

Efficiënter werken mits operatie op hoger niveau werkt

Sligro rekent erop dat de kosten de rest van het jaar hoog blijven, maar verwacht ook weer efficiënter te kunnen werken als de operatie weer stabiel op een hoger niveau werkt. Desondanks blijft het risico dat de inflatie consumenten noopt het mes in de uitgaven te zetten en dat zou uiteindelijk Sligro ook weer treffen.

ANP Algemeen Nederlands Persbureau


Beheer