Skip to content

Minder klanten, meer omzet bij HelloFresh

Het aantal klanten dat gebruikmaakt van de maaltijdboxen van HelloFresh nam in 2022 af.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het aantal klanten dat gebruikmaakt van de maaltijdboxen van HelloFresh nam in 2022 af. Met name in Amerika liep het aantal actieve klanten terug. De opbrengsten stegen wel van € 6 miljard in 2021 naar € 7,6 miljard afgelopen jaar.

Tijdens de coronalockdowns behoorde HelloFresh, en andere maaltijdboxen, tot de grote winnaars omdat consumenten meer zelf kookten en meer te besteden hadden. Nu vrijwel alle markten waar HelloFresh opereert weer geopend zijn, is dit terug te zien in het aantal klanten. Het afgelopen jaar daalde het aantal klanten tot 7,1 miljoen. Begin 2022 had het bedrijf nog 8,5 miljoen actieve klanten. In vergelijking met 2021 slonk het klantenbestand met 1,5%. Met name in Amerika liep het aantal klanten terug met meer dan 4%. Dominik Richter, CEO van HelloFresh, zegt dat de huidige marktomstandigheden serieuze uitdagingen bieden, zoals inflatie en het verminderde besteedbare inkomen van consumenten.

Nieuwe merken op de markt

In 2022 verzorgde HelloFresh meer dan 1 miljard maaltijden met een grotere bestelwaarde. Het bedrijf trad toe op nieuwe markten zoals Ierland en Spanje, maar introduceerde ook nieuwe merken. In Nederland lanceerde het bedrijf een nieuwe maaltijdbox Green Chef, gericht op verschillende dieetwensen.

Focus op stabilisatie klantenbestand

Tijdens de persconferentie maakte HelloFresh bekend dat ze meer willen focussen op het controleren van de kosten en het stabiliseren van het klantenbestand. Hiermee moet de winst vergroot worden en de kosten te dekken. Richter: “Prijsverhogingen is een van de maatregelen die we kunnen nemen.” Daar voegde hij verder aan toe dat het bedrijf als doel heeft om de prijzen laag te houden om concurrerend te blijven.

Kleine groei in 2023

Onderaan de streep houdt HelloFresh € 477 miljoen over, voor belastingen en afschrijvingen. Vorig jaar had het bedrijf nog een resultaat van € 526 miljoen. Voor 2023 verwacht het bedrijf een omzetgroei van 2 tot 10%. In 2022 zag het bedrijf een groei van 18%. HelloFresh verwacht dat de moeilijke marktomstandigheden nog voort zullen duren en verwacht ook een ‘relatief langzame’ groei in het aantal bestellingen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin