Mondelez heeft volle aandacht op graanteelt

18-05-2020 | |
Graanoogst in Hongarije. De maker van onder meer Côte d‘Or, Lu, Oreo, Milka en Philadelphia heeft onder andere als doel 100% van het Europese graan in 2022 in te kopen volgens haar eigen duurzaamheidsprogramma. Foto: ANP
Graanoogst in Hongarije. De maker van onder meer Côte d‘Or, Lu, Oreo, Milka en Philadelphia heeft onder andere als doel 100% van het Europese graan in 2022 in te kopen volgens haar eigen duurzaamheidsprogramma. Foto: ANP

Mondelez laat in een verslag zien hoe het staat met de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De (Europese) graanteelt is hierin een belangrijk onderdeel.

De Amerikaanse snackfabrikant Mondelez bracht onlangs haar duurzaamheidsrapport uit. Hierin staat de ‘aanzienlijke vooruitgang van het bedrijf op weg naar het bereiken van zijn duurzame en bewuste snackdoelen voor 2025’. Mondelez ziet het inkopen van grondstoffen als belangrijkste onderdeel om impact te kunnen maken. De productie van de rauwe ingrediënten die in koekjes worden gebakken of tot chocolaatjes worden gemaakt, is waar we de grootste positieve impact kunnen maken, en waar we onze inspanningen op richten – onze schaal en middelen inzetten om verandering en verbetering in de hele industrie te stimuleren.

Graan is een belangrijk ingrediënt

De maker van onder meer Côte d‘Or, Lu, Oreo, Milka en Philadelphia heeft onder andere als doel 100% van het Europese graan in 2022 in te kopen volgens haar eigen duurzaamheidsprogramma. Graan is een belangrijk ingrediënt voor Mondelez. ‘Als ’s werelds grootste koekjesbakker, zijn we op missie om te verzekeren dat graan wordt geteeld op een duurzame manier’.

In Noord-Amerika wordt daarom jaarlijks een groep van ongeveer 100 graanboeren uit de coöperatie waar Mondelez haar graan van inkoopt gevolgd om hun landbouwpraktijken, zoals het gebruik van kunstmest en hun opbrengsten, te checken. Uit een analyse over drie jaar blijkt dat boeren die ‘geavanceerde agronomiepraktijken gebruikten’ een hogere opbrengst hadden. Volgens Mondelez delen de 100 boeren deze kennis met de rest van de 1.100 boeren in de coöperatie waar de snackfabrikant het graan koopt.

Harmony Wheat programma

In Europa gaat de duurzamere graanteelt iets verder. Daar werkt Mondelez met 1.606 boeren samen in het zogenoemde Harmony Wheat programma. Boeren in Frankrijk, België, Spanje, Italië, Tsjechië, Polen en Hongarije nemen deel aan het programma waarin bodem- en waterbeheer, biodiversiteit en koolstofemissies onderdelen zijn. Ieder jaar wordt 10% van de boeren, alle opslagplaatsen en alle verwerkingsbedrijven geauditeerd op basis van de vereisten die in het programma staan.

In Frankrijk leidde het programma tot 20% minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de periode 2009-2018 ten opzichte van het gemiddelde in 2008. Aan het eind van 2019 werden 80% van de koekjes van Mondelez in West-Europa en 65% van de koekjes in heel Europa gemaakt met graan uit het Harmony Wheat programma.

Dierlijke producten

Onduidelijker is de snackfabrikant over haar dierlijke producten. Mondelez wil in 2020 alle eieren die het gebruikt in de VS en Canada kooi-vrij hebben. En in de rest van de wereld, behalve Rusland en Oekraïne, in 2025. In 2019 lag dit percentage nog op 17%. Over zuivel zegt de fabrikant het volgende: ‘in 2019 was 62% van ons zuivelaanbod afkomstig van leveranciers die erkende dierenwelzijnsnormen volgen’.Over welke normen dit precies gaat en of hier ook een doelstelling voor geldt, is niet duidelijk.

Lees meer over de brood-, meel- en graansector op deze themapagina

Kloosterman
Meer over


Beheer