Skip to content

Nestlé gaat meer prijzen verhogen

Voedingsconcern Nestlé heeft in 2021 meer omzet en winst behaald.

Zuivelfabriek van Nestlé in de VS. De zuiveltak liet een groei zien van rond 5% door een grote vraag naar premium melkproducten, koffiecreamers en ijs. - Foto: Nestlé premium

Zuivelfabriek van Nestlé in de VS. De zuiveltak liet een groei zien van rond 5% door een grote vraag naar premium melkproducten, koffiecreamers en ijs. - Foto: Nestlé

Voedingsconcern Nestlé heeft in 2021 meer omzet en winst behaald. Het Zwitserse concern verwacht dit jaar wel meer druk op de marge en stuurt aan op verdere prijsverhogingen.

De kostenstijgingen zijn dit jaar groter dan in 2021, geeft Nestlé aan in de toelichting op de jaarcijfers. Topman Mark Schneider geeft geen cijfer over de kostenstijgingen, maar geeft wel aan dat de inflatiedruk in vrijwel alle onderdelen van het bedrijf worden gevoeld. Nestlé heeft net een geschil met Albert Heijn beëindigd over prijsverhogingen voor merkproducten als KitKat. Nestlé is een van de vele bedrijven die prijsverhogingen aankondigen om gestegen kosten op te vangen.

Organische groei Nestlé 7,5%

De omzet in 2021 bedroeg ruim CHF 87 miljard (€ 83 miljard volgen de huidige wisselkoers), dat is ruim 3% meer dan in 2020. Gecorrigeerd voor wisselkoersen en verkoop van bedrijfsonderdelen is de organische groei 7,5% in 2021. Daarvan is 5,5% volumegroei en 2% toe te rekenen aan hogere prijzen. Gedurende het jaar zijn de prijzen steeds hoger geworden, van 1,2% in het eerste kwartaal uiteindelijk naar 3,1% in het vierde kwartaal. De nettowinst steeg met ruim 38% naar CHF 16,9 miljard, mede door een verkoop van een deel van de aandelen in L’Oreal.

Omzetmotor koffie

Koffie was de belangrijkste motor voor groei. Ruim een kwart van de omzet haalt Nestlé uit de divisie koffie, cacao en dranken met merken als Nescafé, Nespresso en Starbucks.

De omzet van Starbucks-producten steeg bijvoorbeeld met 17% naar ruim 3 miljard Zwitserse franken (CHF) wereldwijd. Ook de diervoedingsmerken zoals Purina lieten een flinke groei zien. Vegetarische en producten op basis van plantaardige grondstoffen groeiden met meer dan 10% en zijn inmiddels goed voor een omzet van CHF 800 miljoen.

Omzet kindervoeding lager

De zuiveltak liet een groei zien van rond 5% door een grote vraag naar premium melkproducten, koffiecreamers en ijs. Nestlé zag de verkoop van babyvoeding terugvallen en wijt dat aan minder omzet in China en een wereldwijde teruggang van geboortecijfers. Tegelijkertijd boekt Nestlé wel een ‘robuuste omzetgroei’ voor de zogenoemde HMO-producten (ingredienten voor babyvoeding), die zijn goed voor een omzet van CHF 1,2 miljard.

De omzet van de watertak daalde, vooral door de verkoop van de watermerken in Noord-Amerika.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin