Zuivelfabriek van Nestlé in de VS. De zuiveltak liet een groei zien van rond 5% door een grote vraag naar premium melkproducten, koffiecreamers en ijs. - Foto: Nestlé
Voedingsconcern Nestlé heeft in 2021 meer omzet en winst behaald. Het Zwitserse concern verwacht dit jaar wel meer druk op de marge en stuurt aan op verdere prijsverhogingen.
De kostenstijgingen zijn dit jaar groter dan in 2021, geeft Nestlé aan in de toelichting op de jaarcijfers. Topman Mark Schneider geeft geen cijfer over de kostenstijgingen, maar geeft wel aan dat de inflatiedruk in vrijwel alle onderdelen van het bedrijf worden gevoeld. Nestlé heeft net een geschil met Albert Heijn beëindigd over prijsverhogingen voor merkproducten als KitKat. Nestlé is een van de vele bedrijven die prijsverhogingen aankondigen om gestegen kosten op te vangen.
Organische groei Nestlé 7,5%
Omzetmotor koffie
Koffie was de belangrijkste motor voor groei. Ruim een kwart van de omzet haalt Nestlé uit de divisie koffie, cacao en dranken met merken als Nescafé, Nespresso en Starbucks.
Omzet kindervoeding lager
De zuiveltak liet een groei zien van rond 5% door een grote vraag naar premium melkproducten, koffiecreamers en ijs. Nestlé zag de verkoop van babyvoeding terugvallen en wijt dat aan minder omzet in China en een wereldwijde teruggang van geboortecijfers. Tegelijkertijd boekt Nestlé wel een ‘robuuste omzetgroei’ voor de zogenoemde HMO-producten (ingredienten voor babyvoeding), die zijn goed voor een omzet van CHF 1,2 miljard.
De omzet van de watertak daalde, vooral door de verkoop van de watermerken in Noord-Amerika.