Skip to content

Nestlé-producten uit schappen van AH na conflict

De supermarktketen heeft een conflict met moederbedrijf Nestlé over prijsverhogingen.

Foto: Canva

Foto: Canva

Producten van de merken Maggi, Nescafé, KitKat en Garden Gourmet zijn de komende tijd niet te vinden in de Albert Heijn.

De supermarktketen heeft een conflict met moederbedrijf Nestlé over prijsverhogingen voor deze merken. Volgens een woordvoerster van Albert Heijn heeft het van oorsprong Zwitserse voedingsmiddelenconcern daarop besloten deze items voorlopig niet te leveren.

Gesprek met Nestlé vastgelopen

Albert Heijn onderhandelt jaarlijks met leveranciers over de prijzen, aangezien de keten in de concurrentieslag met andere supermarkten zo goedkoop mogelijk wil zijn. “Helaas is het gesprek met Nestlé momenteel vastgelopen, omdat Nestlé prijsverhogingen wil doorvoeren van boven de 20% die onvoldoende verklaarbaar zijn vanuit kostenstijgingen. Dit vinden wij onacceptabel voor onze klanten”, laat het bedrijf in een schriftelijke verklaring weten.

Nestlé spreekt deze bewering tegen. De cijfers zijn volgens Nestlé ‘verre van correct’. Welke prijsverhogingen in de onderhandelingen dan wel op tafel lagen, wil Nestlé niet zeggen. “Omdat wij uit respect niet willen communiceren over onderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten”, motiveert een zegsvrouw.

“Wij zijn van mening dat we samen met onze retailpartners moeten werken aan een verantwoorde prijsverhoging die rekening houdt met de belangen van onze consumenten en iedereen in onze waardeketen, onze boeren, leveranciers en medewerkers”, schrijft Nestlé.

De supermarktketen zou ook in de clinch liggen met leverancier Ad van Geloven, bekend van de diepvriessnacks van Mora. Volgens Albert Heijn zijn de onderhandelingen met deze Brabantse leverancier nu in de ‘afrondende fase’ en worden de leveringen op korte termijn weer hervat.

Winstmarges op peil houden

Wereldwijd kampen bedrijven met de sterk gestegen prijzen voor grondstoffen. Dat is het gevolg van het snelle economische herstel na de coronacrisis en de knelpunten in de wereldwijde logistieke keten. Fabrikanten van consumentenproducten willen de hogere kosten het liefst doorberekenen om hun winstmarges op peil te houden. Onder andere Unilever, bekend van merken als Axe, Dove, Ola en Conimex, gaf het afgelopen najaar aan de prijzen te hebben verhoogd.

Maar supermarkten klagen dat leveranciers de inflatie als excuus opvoeren om de prijzen verder op te voeren dan strikt noodzakelijk. De financieel topman van Jumbo, Ton van Veen, beschuldigde in een gesprek met het AD leveranciers ervan zo de marges op te hogen. Namen noemde hij niet.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin