Doorgaan naar artikel

Nestlé verkoopt minder, consument mijdt dure producten

Nestlé verkoopt minder doordat consumenten vaker kozen voor goedkopere alternatieve van de merkproducten.

Nieuws
Food
Nestlé, van onder meer het merk Nescafé, verkocht minder omdat consumenten kiezen voor goedkopere alternatieven van dure merkproducten. - Foto: Canva/Kapil Sharma van Pexels

Nestlé, van onder meer het merk Nescafé, verkocht minder omdat consumenten kiezen voor goedkopere alternatieven van dure merkproducten. - Foto: Canva/Kapil Sharma van Pexels

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé, bekend van Nescafé-koffie, Maggi-sauzen en KitKat-chocoladerepen, verkocht in het vierde kwartaal minder producten.

Dat kwam doordat consumenten vanwege de prijsstijgingen vaker kozen voor alternatieven van de duurdere merkproducten van de voedingsproducent. De afgenomen verkopen geven aan dat het grootste voedingsbedrijf ter wereld tegen de grens van zijn prijsverhogingen aan zit.

Nestlé verkoopt 2,6% minder producten

Het volume, ofwel de verkopen uitgedrukt in hoeveelheden product, kromp in het laatste kwartaal van 2022 met 2,6%. In het derde kwartaal nam het verkoopvolume ook al af. Vooral in de Verenigde Staten verkocht het bedrijf afgelopen kwartaal minder producten. Daar kromp het volume met 4,9%.

Prijsverhogen zonder klant weg te jagen

Fabrikanten van consumptiegoederen staan voor de uitdaging om de hogere kosten door te berekenen in de prijzen zonder het winkelend publiek weg te jagen. Hoewel de verkoopvolumes van Nestlé pas in de tweede jaarhelft van 2022 begonnen te krimpen, zag rivaal Unilever gedurende het hele jaar de volumes afnemen. De laatste keer dat Nestlé de volumes zag krimpen was in 1999.

Omzet Nestlé groeit in 2022 met 8%

Het Zwitserse bedrijf verhoogde de prijzen in het vierde kwartaal met 10%. De totale omzet groeide daardoor in heel 2022 met dik 8% tot € 95,5 miljard. De winstmarge nam echter af tot 17,1% omdat het bedrijf niet alle kostenstijgingen kon doorberekenen aan consumenten. De nettowinst kelderde met 45% tot € 9,4 miljard, maar dat kwam doordat de winst in 2021 werd gestuwd door een boekwinst op de verkoop van een belang in cosmeticaconcern L’Oréal.

Het bedrijf liet zich niet uit over verdere prijsverhogingen in 2023. Wel streeft het dit jaar naar een omzetgroei van tussen 6 en 8%. De winstmarge zal daarbij tussen 17 en 17,5% moeten uitkomen.

Lees ook: Unilever verwacht verdere prijsstijgingen begin 2023

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin