Nieuw winstalarm van Belgische Colruyt

15-12-2021 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Het Belgische winkelbedrijf Colruyt Groep ziet de winst verder onder druk komen door de zware concurrentie en de toenemende inflatie. Colruyt weet het marktaandeel op de Belgische foodmarkt tot nu toe wel te handhaven op 31%.

In de eerste helft van het gebroken boekjaar – tot 30 september – kwam de omzet met bijna € 4,99 miljard vrijwel even hoog uit als een jaar eerder. De verkopen in de supermarkten stonden wel onder druk door de versoepeling van de coronamaatregelen. De winst daalde met 34,2% naar € 162 miljoen. “Sinds het begin van boekjaar 2021-‘22 is de competitiviteit op de markt sterk toegenomen, zowel op vlak van prijs als promoties”, tekent het bedrijf aan. Die waarschuwing zorgde op de Brusselse beurs voor een koersdaling met ruim 9%. Colruyt garandeert altijd de laagste prijzen in zijn supermarkten, wat steeds moeilijker wordt door de verdere winkelopeningen van zowel Albert Heijn als Jumbo.

Digitale transformatie

De operationele kosten stegen van 18,7% tot 19,1% van de omzet. “De toename wordt voornamelijk verklaard door toenemende inflatie, de integrale consolidatie van de nieuwe entiteiten en de onverminderde investeringen van de groep in efficiëntie, medewerkers, kwalitatieve eigenmerkproducten, duurzaamheid, innovatie en digitale transformatie. Ook in 2021-‘22 zijn er nog Covid-19 gerelateerde kosten waaronder additionele vergoedingen en verlofdagen die de groep heeft toegekend aan medewerkers in verkoop, logistiek en productie als dank voor de geleverde inspanningen.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur



Beheer